Williams: ‘Brand samenloop van omstandigheden
De Grand Prix van Hongarije werd gekenmerkt door problemen met het bijtanken. Bij pitstops van Honda, Williams en Toro Rosso ontstonden stuk voor stuk kleine brandjes. En dat lag niet aan foutief handelen met de tankinstallatie, menen Williams en Toro Rosso.Honda staat in dit geval buitenspel, want dat was zelf schuldig aan het ontstaan van de problemen. De tankslang werd niet goed aan de auto van Rubens Barrichello gekoppeld, waardoor er een halve liter benzine werd gemorst die vervolgens vlam vatte.
Williams denkt aan een andere oorzaak. De benzinedruk liep, mogelijk door de warmte, zo enorm op dat er zich een soort zeepbel van benzine ophoopte in de benzineslang. Toro Rosso wil slechts bevestigen dat het niet aan het tanksysteem lag.
Een samenloop van omstandigheden, zo verklaart Williams' chief operations engineer Rod Nelson in een podcast van het team. Volgens hem had het er onder meer mee te maken dat Kazuki Nakajima voor een éénstopper opteerde.
,,Dat betekende dat we veel meer benzine bijtankten dan normaal, zeker voor Hongaarse begrippen. Het was heel erg warm waardoor de benzine snel verdampte. Dat zorgde weer voor enige schuimvorming in de brandstofslang”, legt Nelson uit.
Hij vervolgt: ,,Als je de auto bijtankt, spat dit weg als je de brandstofslang na het bijtanken uit de auto trekt. Zodra de coureur dan wegrijdt, komt dit beetje benzine bij de uitlaten terecht. Daardoor ontstaat een klein brandje.”
Toro Rosso wil slechts bevestigen dat haar tankinstallatie niet de boosdoener was. ,,Het probleem is opgelost en zal niet nogmaals voorvallen. Meer willen we er niet over kwijt.”
KVN