Bridgestone: Temperatuur bepaalt rangorde te
De eigenschappen van de wagens van Ferrari en McLaren zorgen ervoor dat de ene race de een de snelste is, en de volgende race de andere. Dat meent Bridgestone. Volgens de bandenleverancier heeft dat te maken met hoe warm het is op de racedag.
In 2007 bleef er nog maar een bandenleverancier over in de Formule 1. Michelin vertrok noodgedwongen na zes seizoenen uit de koningsklasse van de autosport omdat de FIA maar een bandenleverancier in de F1 wilde hebben. Sindsdien neemt Bridgestone naar elke Grand Prix twee verschillende soorten droogweerbanden mee, die allebei moeten worden gebruikt. Iedereen krijgt dezelfde band. Dat heeft echter invloed op de race-uitslagen. Zo was McLaren in Hockenheim oppermachtig. Lewis Hamilton reed de hele race aan de leiding, en toen hij een aantal plaatsen verloor tijdens de safety-carsituatie won hij die weer net zo makkelijk terug. In Hongarije liep het anders. Felipe Massa had de race in zijn zak en leek op een overwinning af te stevenen. Een falende Ferrari-motor hield de Braziliaan echter van een overwinning af. Hoe kan het nu dat de ene race McLaren de snelste is, en de andere race Ferrari? Bridgestone's directeur van de racebandontwikkeling, Hirohide Hamashima, denkt het antwoord te weten. ,,Ten opzichte van McLaren heeft Ferrari een wagen die meer neigt naar onderstuur”, legt de Japanner uit tegenover Autosport.com. ,,De McLaren neigt weer meer naar overstuur. Als de band voldoende grip biedt, is de wagen met wat overstuur over een ronde genomen sneller dan een neutrale of ondersturende bolide.” Op zondag is de situatie volgens Hamashima echter anders. ,,In een race, zeker als je temperaturen zoals in Hongarije hebt, worden de banden van een oversturende wagen (in dit geval de McLaren, red.) veel warmer dan bij een ondersturende bolide (de Ferrari, red.).” ,,Neem nu de afgelopen Grand Prix”, vervolgt Hamashima. ,,Na een paar ronden had Hamilton te maken met overstuur. Hij moest telkens zijn wagen corrigeren, terwijl de Ferrari’s na een paar ronden een goede balans hadden. De temperatuur heeft dus ontzettend veel invloed op de race.” Ten slotte stelt Hamashima ook dat vooral Felipe Massa hinder ondervindt van die situatie. ,,Als de omstandigheden bij Felipe passen, kan hij op 110 procent van zijn kunnen presteren. Maar als dat niet het geval is, zit hij op negentig procent van zijn kwaliteiten. Bij Kimi Raikkonen is dat niet zo. Hij rijdt altijd op honderd procent van zijn kunnen. Het maakt voor hem niet uit of de wagen wel of niet goed is.” BvdB
In 2007 bleef er nog maar een bandenleverancier over in de Formule 1. Michelin vertrok noodgedwongen na zes seizoenen uit de koningsklasse van de autosport omdat de FIA maar een bandenleverancier in de F1 wilde hebben. Sindsdien neemt Bridgestone naar elke Grand Prix twee verschillende soorten droogweerbanden mee, die allebei moeten worden gebruikt. Iedereen krijgt dezelfde band. Dat heeft echter invloed op de race-uitslagen. Zo was McLaren in Hockenheim oppermachtig. Lewis Hamilton reed de hele race aan de leiding, en toen hij een aantal plaatsen verloor tijdens de safety-carsituatie won hij die weer net zo makkelijk terug. In Hongarije liep het anders. Felipe Massa had de race in zijn zak en leek op een overwinning af te stevenen. Een falende Ferrari-motor hield de Braziliaan echter van een overwinning af. Hoe kan het nu dat de ene race McLaren de snelste is, en de andere race Ferrari? Bridgestone's directeur van de racebandontwikkeling, Hirohide Hamashima, denkt het antwoord te weten. ,,Ten opzichte van McLaren heeft Ferrari een wagen die meer neigt naar onderstuur”, legt de Japanner uit tegenover Autosport.com. ,,De McLaren neigt weer meer naar overstuur. Als de band voldoende grip biedt, is de wagen met wat overstuur over een ronde genomen sneller dan een neutrale of ondersturende bolide.” Op zondag is de situatie volgens Hamashima echter anders. ,,In een race, zeker als je temperaturen zoals in Hongarije hebt, worden de banden van een oversturende wagen (in dit geval de McLaren, red.) veel warmer dan bij een ondersturende bolide (de Ferrari, red.).” ,,Neem nu de afgelopen Grand Prix”, vervolgt Hamashima. ,,Na een paar ronden had Hamilton te maken met overstuur. Hij moest telkens zijn wagen corrigeren, terwijl de Ferrari’s na een paar ronden een goede balans hadden. De temperatuur heeft dus ontzettend veel invloed op de race.” Ten slotte stelt Hamashima ook dat vooral Felipe Massa hinder ondervindt van die situatie. ,,Als de omstandigheden bij Felipe passen, kan hij op 110 procent van zijn kunnen presteren. Maar als dat niet het geval is, zit hij op negentig procent van zijn kwaliteiten. Bij Kimi Raikkonen is dat niet zo. Hij rijdt altijd op honderd procent van zijn kunnen. Het maakt voor hem niet uit of de wagen wel of niet goed is.” BvdB