Bandenleverancier Bridgestone wil, op verzoek van de Formule 1-teams, het verschil tussen de huidige twee bandencompounds vergroten. Dit zou volgend seizoen in moeten gaan met als doel de races spannender te maken.De huidige bandenreglementen eisen dat alle teams tijdens de race beide compounds ten minste één keer gebruiken, de harde en de zachte. Op dit moment is het verschil tussen deze harde en zachte banden nog niet zo groot.

Daarom is Bridgestone aan het kijken of het de verschillen wat groter kan maken. De Formule 1-teams hadden aangegeven dat een verandering in de compounds een positief effect zou hebben op de spanning tijdens de races.

Of de Japanse bandenfabrikant daadwerkelijk met de suggestie van de teams aan de slag gaat, is nog niet zeker. Op dit moment is men de plannen aan het evalueren. Bovendien is Bridgestone ook bezig met het afronden van de tests met slicks.

Het is de bedoeling dat Bridgestone in augustus dit jaar zijn plannen voor 2009 indient bij autosportfederatie FIA. ,,Het verschil tussen de slicks en de gegroefde banden wordt sowieso groter, omdat de slicks zachter zullen zijn”, legt Bridgestone Motorsport-directeur Hirohide Hamashima uit.

,,We zullen ook volgend jaar gewoon twee verschillende compounds meenemen naar de races. Maar omdat iedereen klaagt dat het verschil te klein is, zijn we nu aan het kijken wat we daaraan kunnen doen.”

,,Het verschil zal in ieder geval niet veel groter worden. Als dat het geval is, klagen de teams op vrijdag. Is het verschil te klein, dan klagen ze weer op zondag”, aldus Hamashima.

LP