Williams heeft aangekondigd een aantal personeelsleden dat al werkzaam was aan het ontwikkelingsprogramma van 2009, weer aan de huidige auto te laten werken. De renstal heeft last van vormverlies en wil voor de tweede helft van het jaar de schade beperkt houden.Williams heeft in de eerste helft van het seizoen niet constant gepresteerd. Het was duidelijk te zien dat de wagen op het ene circuit beter presteert dan op andere, met uitschieters zoals in Australië.

Naar aanleiding van twee teleurstellende races in Frankrijk en Engeland heeft Patrick Head, director of engineering, geconcludeerd dat het team een betere verdeling moet maken tussen de ontwikkeling van de huidige auto en het model van volgend jaar.

Head: ,,We richten ons al een tijdje op 2009, evenals onze aërodynamica-afdeling. Het merendeel van onze aërodynamicaspecialisten werkt nu aan 2009, maar zijn bezig dat een beetje terug te draaien. De huidige prestaties laten te wensen over dus daar moet wat aan gedaan worden.”

Volgens Head liggen de problemen op aërodynamisch vlak. ,,Het is echter niet alleen een gebrek aan neerwaartse druk, het probleem is van grotere aard.”

Volgens Head wordt het voor Williams een zware taak om weer mee te strijden om de vierde plek in het constructeurskampioenschap. ,,Om dat te bereiken moeten we heel wat aan onze auto verbeteren. Het is hoe dan ook een flinke uitdaging.”

LV