Symonds: ‘Renault krimpt motorafdeling in
Het gerucht dat Renault haar motorafdeling inkrimpt blijkt waarheid. Pat Symonds heeft bevestigd dat het team op de motorafdeling in Viry-Chatillon verder gaat met de helft van het huidige aantal werknemers. Dit alles heeft te maken met de motorbevriezing.Onder de huidige regelgeving is het niet toegestaan de motor aan te passen of door te ontwikkelen en daardoor zijn veel werknemers overbodig geworden. Symonds noemt de door Renault gezette stap dan ook 'onvermijdelijk'.
Symonds reageert op de persconferentie in Montreal: ,,Het verhaal klopt. Ik denk dat het al tijden duidelijk is dat Renault zo efficiënt mogelijk probeert te werken. Zowel wat betreft de regels als het aanboren van budget. Het geld groeit ons niet op de rug.”
,,Gezien de motorbevriezing hebben we er daarom voor moeten kiezen om afscheid te nemen van een deel van onze werknemers”, vervolgt de director of engineering. Nu is het ook weer zo dat de motorregels over een paar seizoenen weer compleet op de schop gaan. Hoe Renault dat doet?
Symonds: ,,We hebben met name afscheid genomen van de mensen die de motor doorontwikkelden, want dat is juist het aspect dat uit de Formule 1 is verdwenen. De mensen die een motor vanaf nul kunnen bouwen hebben we behouden.”
De Brit doet het voorkomen alsof er niets aan de hand is, maar Grandprix.com heeft daar zo haar twijfels over. Volgens de Engelse website heeft één en ander ook te maken met het uitblijven van nieuw succes.
Het vertrek van Bob Halliwel, een belangrijke man binnen het Formule 1-team, vindt de publicatie eveneens het vermelden waard. Hij gaat aan de slag bij Force India en werken onder Mike Gascoyne, wat hij eerder al deed bij Jordan en Renault. Mogelijk zijn er meer die volgen.
KVN