FIA wil budgetmaximum van 110 miljoen euro
De FIA wil in drie fasen het veelbesproken budgetplafond invoeren. De eerste fase moet volgend jaar al ingaan om in 2011 uit te komen op een budget van 110 miljoen euro. Het idee roept uiteenlopende reacties op. Volgens Autosport.com heeft FIA-consulent Tony Purnell de teams een brief gestuurd waarin hij een voorstel doet voor de maximbudgetten waarmee ze vanaf volgend jaar moeten werken.
In 2009 is dat 175 miljoen euro, een jaar later 140 miljoen, waarna in 2011 de teams niet meer dan 110 miljoen euro per jaar mogen uitgeven. In dat bedrag zijn trouwens uitgaven aan motoren, KERS-systemen, marketingkosten en het salaris van de teambaas niet inbegrepen.
Het voorstel heeft gemengde reacties opgeleverd. Honda CEO Nick Fry vindt het budgetvoorstel voor volgend jaar nog wel werkbaar, maar maakt zich zorgen over de dalende bedragen in de jaren daarna.
,,We moeten oppassen dat we geen teams aantrekken die altijd in de marge blijven en we moeten ook niet hebben dat de topteams die toptechnologie willen ontwikkelen afhaken.''
Ook Flavio Briatore (Renault) is niet tevreden, maar om een andere reden: ,,Ik geef al veertig procent minder uit dan het voorgestelde bedrag. Als ik aan de nieuwe regel wil voldoen, moet ik dus meer gaan uitgeven. Onzin.''
Toyota's John Howett is bang dat de FIA-controle op de teamuitgaven een negatief effect zal hebben. ,,Ik maak me zorgen over de vraag hoe laag de FIA uiteindelijk wil gaan en welke invloed dat heeft op de levens van de teamwerknemers'', zegt hij. ,,Natuurlijk kun je deze regel afdwingen, maar de vraag is of het een gezonde bedrijfssituatie oplevert wanneer je de normale concurrentie tussen teams inperkt.''
Ron Dennis op zijn beurt betwijfelt of de FIA wel in staat is om de uitgaven van de verschillende teams goed te controleren. ,,Ik zie een budgetplafond niet als een zaak die je met regelgeving moet oplossen, maar met gezond verstand. Ik vraag me af of je teams wel kunt controleren wanneer ze bijvoorbeeld researchfaciliteiten in het buitenland hebben, waar andere fiscale regels en vereisten gelden.''
Ofwel: kun je kosten en uitgaven controleren als die worden gemaakt in zowel China als Japan of Duitsland? Dat vraagt Dennis zich hardop af. ,,Ik ben helemaal voor elke maatregel waardoor de kosten worden teruggebracht, maar alleen als dat op een praktische manier kan worden gereguleerd'', aldus Dennis.
FIA-voorzitter Max Mosley heeft eerder aangekondigd dat er een speciale financiële commissie zal worden ingesteld voor de controle op de teamuitgaven.
DP