Tijdens de race in Spanje reed Ferrari met een neus waarin gaten waren aangebracht, maar voor Turkije kiest het team weer voor een andere voorvleugel. In Istanbul zou het concept geen voordeel opleveren.In zekere zin is het ook wel logisch dat Ferrari tijdens de Turkse Grand Prix met een andere voorvleugel rijdt, alleen valt het in dit geval net even wat meer op. Er zijn immers teams die iedere race van een aangepaste variant gebruikmaken.

Omdat de gaten de auto vooral sneller maken op circuits waarop veel downforce nodig is, ziet het ernaar uit dat Ferrari in Monaco wel weer met de neus met gaten rijdt.

,,In Turkije levert dit concept minder voordeel op”, verklaart teammanager Luca Baldisserri tegenover de Ferrari-website.

,,Downforce is op dit circuit niet zo belangrijk. Zijn we op circuits waar een normale portie of juist veel downforce nodig is, dan rijden we ermee”, maakt de Italiaan duidelijk. Verder zegt hij niets over de Grand Prix van Monaco.

,,De nieuwe neus werkte prima, maar zoals we in Barcelona al zeiden, als het geen voordeel oplevert zullen we hem ook niet inzetten. Dan kiezen we liever voor een meer conventionele oplossing.”

Verder zijn de auto's waarmee Kimi Raikkonen en Felipe Massa in Turkije van start gaan gelijk aan de bolides waar in Spanje mee werd gereden. Dat claimt Baldisserri althans, want eventuele geniale vondsten en nieuwigheden zal hij vast niet met de media delen.

KVN