Piero Ferrari, zoon van de fameuze Enzo en vice-president van Ferrari, gelooft niet in het nut van energieterugwinsystemen in de Formule 1. Volgens hem maakt het de sport alleen maar duurder.Een week nadat de FIA zijn plannen met energieterugwinsystemen (KERS) uit de doeken deed – plannen die vanaf volgend jaar moeten worden uitgevoerd – zegt Piero Ferrari in het Italiaanse Autosprint dat hij niet gelooft in het nut van zulke technologieën.

Volgens Ferrari zal de introductie van 'push to pass'-knoppen à la A1GP, die gebruik maken van opgeslagen energie om kortstondig extra motorvermogen te genereren, niet leiden tot meer inhaalmanoeuvres. Bovendien zal de ontwikkeling van KERS-systemen volgens hem kostenverhogend werken, terwijl het tegendeel juist de bedoeling is.

,,We moeten eens beter nadenken over de technische en sportieve regels die de laatste tijd zijn ingevoerd in de Formule 1'', aldus Ferrari. ,,Nu de motorontwikkeling is bevroren draaien alle motoren 19.000 toeren, dus er is geen verschil in toeren of vermogen. ,,Er is dus geen enkele manier om een voordeel te halen uit het tijdelijk verhogen van het motorvermogen om in te halen.'' Ofwel er zal met niet meer worden ingehaald dan nu, denkt Ferrari.

,,We hadden met het motorreglement hetzelfde moeten doen als de NASCAR: geef in de reglementen de beperkingen aan, maar laat research en het opnieuw ontwerpen van componenten vrij. Met de nieuwe regels kunnen wij geen enkel motoronderdeel opnieuw ontwerpen; daardoor zitten dure ingenieurs nu met hun duimen te draaien.''

Diezelfde ingenieurs zijn echter nutteloos voor het ontwikkelen van KERS-systemen, aldus Ferrari. ,,Het is nieuwe technologie, die traditionele motorspecialisten niet begrijpen. Daarvoor heb je experts nodig uit andere disciplines.''

En die experts krijgen dan ook nog te maken met het feit dat er te weinig beperkingen zijn in de reglementen, vindt Ferrari: ,,Er zijn te veel systemen toegestaan om energie terug te winnen. Zonder beperking van dat aantal moeten we dus talloze nieuwe systemen ontwikkelen.''

,,Om daar genoeg knowhow voor te verwerven en om KERS succesvol te maken, moeten we de komende jaren dus heel veel geld uitgeven, waardoor de kosten de pan uit kunnen rijzen. Ik weet niet of dat de juiste manier is om de kosten te verlagen'', vindt Ferrari.

,,Bovendien lopen we zo het risico dat we moeten bezuinigen op andere onderdelen van de auto's, zoals al is gedaan met de motoren en de elektronica. Op die manier maak je van Formule 1-auto's GP2-auto's – dat mag niet gebeuren.''

DP