Symonds: De Renault R28 valt tegen
De vroeg begonnen ontwikkelingen ten spijt, valt de Renault R28 tegen. Volgens engineering-directeur Pat Symonds is er niet één duidelijk probleem aan te wijzen, maar is de auto simpelweg niet snel genoeg.Na twee wereldkampioenschappen in 2005 en 2006 kende Renault een uiterst moeizaam en teleurstellend seizoen in 2007. Mede om die reden besloot de Franse renstal om al vroeg te beginnen met de ontwikkeling van de R28.
Maar dat heeft nog niet echt zijn vruchten afgeworpen. Renault behaalde na drie Grand Prix’ slechts zes punten, allemaal op naam van Fernando Alonso, die in Australië vierde werd (vijf punten) en achtste in Maleisië (één punt).
,,Er is niet echt iets fout gegaan, we hebben gewoon nog niet het niveau bereikt dat we nodig hebben om mee te kunnen doen met de top”, zegt Pat Symonds in gesprek met Autosport.
,,De auto heeft geen zwakke plek, dus de eerste indicaties zeggen dat er niets aan de hand is met de auto. Het heeft alleen wat meer aerodynamische efficientie nodig en zou wat sneller kunnen zijn. Maar meer dan dat is het ook niet”, aldus Symonds.
Toch presteert de R28 nog niet naar verwachting. Symonds: ,,We zijn vorig jaar op een gegeven moment gestopt met de ontwikkeling van de toenmalige auto om ons op deze auto te storten. We hadden onszelf een zeer aggressief doel gesteld op het gebied van ontwikkeling.”
,,We hebben niet aan alle doelstellingen kunnen voldoen, maar ik denk toch dat we meer hebben verbeterd dan normaal is van het ene jaar naar het andere.”
Bovendien staan er nog wat nieuwe onderdelen te wachten, in de hoop dat deze de Renault sneller zullen maken. ,,Er komen wat grote upgrades aan in Barcelona, voor zowel het chassis als de aerodynamica”, verklaart Symonds.
,,Alleen zijn er nog tien andere teams die hetzelfde zeggen. We hebben wel wat interessante dingen voor het chassis en hopelijk lukt het ons om daarmee wat verder naar voren te komen.”
LP