Vitantonio Liuzzi noemt de slicks die Bridgestone heeft meegenomen naar Barcelona ‘indrukwekkend’. Voor hem was het maandag de eerste keer dat hij met de prototypen van de profielloze banden reed. Begin december in Jerez werd er ook al getest met de slicks – die zo goed als zeker volgend jaar terugkeren – maar toen was Liuzzi niet van de partij. Zijn laatste ervaring met banden zonder groeven dateert van 2004, toen hij nog in de Formule 3000 voor Arden reed.

,,Ik ben onder de indruk, want ik had niet verwacht dat die banden zo goed zouden zijn”, aldus de Force India-testrijder in gesprek met Autosport.com. Met name in de eerste twee ronden zijn de slicks volgens hem ‘heel goed’. ,,Dan heb je zoveel grip, waardoor het net lijkt alsof je met een kart rijdt. Erg leuk.”

Dat strookt niet met de uitspraken van Pedro de la Rosa, die juist beweert dat de eerste paar ronden nodig zijn om de banden op te warmen. Wellicht dat de slicks die Liuzzi gebruikte waren voorverwarmd, hetgeen vanaf volgend jaar waarschijnlijk verboden is.

Sowieso reed hij wel met een auto die aan de aerodynamicaregels van 2009 voldeed. Liuzzi: ,,We hadden veel minder neerwaartse druk. Ik geloof ongeveer veertig procent minder. Dat komt doordat we de vleugeltjes van het bodywork hebben gehaald.”

Met de huidige gegroefde banden was het volgens hem ‘onmogelijk’ om met de 2009-aerodynamica te rijden. Toch heeft ook hij nog wel wat kritiek op de banden: ,,Ze zijn wat te zacht, want na drie rondjes zijn ze op en dan doen ze het niet best meer.”

PPB