Podium te hoog gegrepen voor Renault, zegt Alonso
Niet dat Fernando Alonso zo slecht rijdt, maar bepaald vruchtbaar is de hernieuwde samenwerking met Renault nog niet. Na drie races heeft de Spanjaard pas zes punten gescoord en in Bahrein werd hij slechts tiende.Op eigen kracht is Renault er niet toe in staat voor een verrassing te zorgen. In chaotische races zoals in Melbourne kan het team naar voren komen, maar met name in de kwalificatie blijkt keer op keer dat de R28 snelheid tekort komt.
Renault is er dus nog lang niet. Kampioen worden is al uitgesloten, maar ook op het podium eindigen is van Alonso al teveel gevraagd. Daarvoor is de auto gewoon niet snel genoeg. ,,Het is gewoon onmogelijk”, meent Alonso.
In gesprek met een groep Spaanse journalisten bekijkt de tweevoudig kampioen de stand van zaken realistisch. ,,Er is geen team dat erin slaagt één seconde of meer te winnen tijdens een seizoen. Dat gaat ons dus ook niet lukken. Maar dat is nu even niet ons hoofddoel.”
De Renault-coureur is allang blij als hij kan opereren op bijvoorbeeld het niveau van Toyota. ,,Het lukt hen in Q3 te komen en in de races achter de topteams aan te rijden. Zo kunnen ze profiteren van andermans fouten. Daarvoor moeten wij drie of vier tienden zien te winnen.”
Als Alonso eerlijk is, schat hij Renault op dit moment slechts in als achtste team in de rangorde. ,,We lopen niet alleen achter de topdrie aan, maar ook achter Toyota, Williams, Red Bull en Honda. Komt nog bij dat Fisichella's snelste ronde in Bahrein sneller was dan die van mij. Dat is geen goede zaak.”
Alonso vestigt, net als de rest van het team, zijn hoop op de updates die over drie weken in Barcelona worden geïntroduceerd. Volgens Pat Symonds mag daar veel van worden verwacht. De tijdwinst zou drie tot vier tienden per ronde moeten bedragen.
,,Daar moet ik wel bij aantekenen dat alles relatief is”, reageert Symonds tegenover Autosport.com. ,,Ook alle andere teams komen met nieuwe onderdelen naar Barcelona. Maar ons nieuwe aerodynamische pakket ziet er goed uit, moet ik zeggen.”
Ook aan een verbeterde ophanging wordt gewerkt. Symonds: ,,We moeten niet alleen tijdwinst boeken, maar ook ten opzichte van de concurrentie een stap zetten. Ik hoop dat dat mogelijk is.”
KVN