Teams uiten kritiek op wedstrijdleiding
Niet alleen coureurs en teams maakten fouten tijdens de Grand Prix van Australië, ook de wedstrijdleiding mengde zich volop in het foutenfestival. Vooral de opmars van Sébastien Bourdais was opvallend.Tijdens een meeting tussen de teambazen en de wedstrijdleiding heeft wedstrijdleider Charlie Whiting de nodige kritiek gehad van de renstallen, schrijft Auto Motor und Sport.
De opmars van Sébastien Bourdais heeft velen verbaasd. De Fransman lag bijna een ronde achter, maar klom tijdens de tweede safetycar-periode in twee ronden tijd van plek dertien naar plek zes en lag later zelfs vierde. Terwijl hij ondertussen ook nog een pitstop maakte.
Volgens de nieuwe regels mogen coureurs pas bijtanken als het hele veld achter de safetycar rijdt. Dat was in Melbourne nog niet het geval toen de wedstrijdleiding meedeelde dat de pitstraat weer open was.
De onderlinge verschillen tussen de coureurs waren nog veel te groot. Volgens een teambaas, waarvan de naam niet wordt genoemd, reed Bourdais nog zo'n vijfhonderd meter achter Nelsinho Piquet, die op de plek voor hem reed.
Omdat de pitstraat toch werd geopend had Bourdais een mazzeltje. Toro Rosso haalde hem meteen naar binnen omdat hij de ingang van de pit nog niet voorbij was. Hij kon zijn pitstop maken en meteen weer achteraan aansluiten omdat het veld zo langzaam reed.
Toen andere coureurs een ronde later alsnog hun stop maakten, kon Bourdais hen weer passeren. Daardoor kon hij de race vanaf de vierde plek vervolgen en op die plek zou hij ook gefinisht zijn als hij zijn motor niet had opgeblazen.
Ook met Rubens Barrichello ging het mis. De Braziliaan negeerde het rode licht aan het einde van de pitstraat en werd gediskwalificeerd. Volgens de teams had het licht allang weer op groen moeten staan omdat het veld start/finish alweer was gepasseerd.
Volgens Auto Motor und Sport heeft de wedstrijdleiding haar fout toegegeven.
KVN