Ook al verloopt het testwerk naar wens, het blijft wel testen. Williams weet er na de vrije trainingen in Australië alles van getuige de problemen met de versnellingsbak. Sam Michael houdt de moed erin.Dat uitgerekend Williams wordt geplaagd door problemen met de versnellingsbak is opvallend: het team reed vorig jaar immers al met een 'bak' die voldeed aan de nieuwe regels die inmiddels van kracht zijn.

De gevolgen zijn er niet minder om: in de eerste sessie konden de Williams-coureurs in totaal slechts zes ronden rijden. 's Middags werden er meer kilometers gemaakt, maar ook die training verliep niet vlekkeloos.

,,Door de problemen die we hadden hebben we de ochtendtraining in feite moeten laten schieten”, zegt technisch-directeur Sam Michael. ,,We hebben amper gereden en al helemaal geen bruikbare data verzameld.”

De problemen werden opgelost, maar dat betekende niet dat Nico Rosberg lekker ontspannen door het Albert Park kon scheuren. Michael: ,,Er was een probleem met zijn differentieel. Dat kunnen we oplossen en morgen is het in orde. Alleen wilden we niet nog meer trainingstijd verspelen.”

,,Geen beste start van het weekend”, vindt Rosberg. ,,Vanmorgen heb ik niet eens een tijd neergezet en 's middags was de auto extreem lastig te controleren. Het was echt moeilijk rijden. Morgen hebben we heel wat in te halen, maar de basis is goed. We kunnen zeker beter.”

Het is voor Williams wel zaak uit de problemen te blijven. Zorgt de versnellingsbak opnieuw voor problemen en moet deze wederom gewisseld worden, dan wordt de coureur die dit overkomt vijf plaatsen teruggezet op de startgrid.

KVN