Newey: ‘Deelname Red Bull meer dan pr-stunt&#
Voor Red Bull houdt de Formule 1 meer in dan autosport alleen: ook lol maken en publiciteit genereren zijn belangrijk. Maar dat betekent niet dat het team niet de ambitie heeft om te winnen, zegt ontwerper Adrian Newey.Geld is in ieder geval het probleem niet bij Red Bull en dat was ook de reden om Newey aan te trekken. De kwaliteiten van Newey zijn alom bekend en aangezien Dietrich Mateschitz kosten noch moeite spaart zou één plus één twee moeten zijn.
Dat is het voorlopig nog niet, maar met de RB4 komt het team wel dichter in de buurt. ,,Wat de marketing betreft is Red Bull ongeëvenaard, maar Mateschitz is niet zomaar in de Formule 1 gestapt. Hij wil winnen. Alleen meedoen is niets voor hem.”
Enige probleem is dat Red Bull geen fabrieksteam is. Het team bestaat uit 570 mensen en dat is 'slechts' gemiddeld voor een Formule 1-team. Newey: ,,En ook op het gebied van simulatie lopen we wat achter. Dat duurt bij ons allemaal net even iets langer.”
,,Daarom is het ook zo belangrijk dat Geoff Willis het team is komen versterken. Vooral op het gebied van productiviteit en betrouwbaarheid is hij belangrijk. Dat de auto telkens stilviel had niets te maken met het willen presteren. Eerder met gedetailleerde ontwerp- en productiefouten.”
Dat Willis zijn steentje heeft bijgedragen is de afgelopen winter gebleken. De Red Bulls gingen als een trein en zelfs de versnellingsbak deed het naar behoren. Maar dat is niet het enige dat is verbeterd.
Zo is er een vin om de engine cover aangebracht om het weggedrag van de auto stabieler te maken. ,,Die valt wel op, hè”, lacht Newey. ,,Voorheen zorgde de elektronica ervoor dat de auto stabiel bleef, maar dat is nu verboden. Daarom moesten we een andere oplossing zien te vinden. Die vin dus.”
KVN