Max Mosley heeft nogmaals benadrukt dat het KERS-systeem wel degelijk voor een revolutie in de Formule 1 zal zorgen. Het is nog altijd de bedoeling dat dit systeem rond 2009 in de sport wordt geïntroduceerd.Mosley wil dat de Formule 1 weer een soort van proeftuin wordt voor nuttige techniek die ook in personenauto's kan worden toegepast, zoals bijvoorbeeld KERS (Kinetic Energy Recovery System).

Dit systeem absorbeert de energie die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie wordt opgeslagen en kan later worden aangewend om extra vermogen te genereren. Bovendien is de aandrijving van de motor zo een stuk schoner.

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar Toyota's Luca Marmorini (hoofd motorontwikkeling) kraakte onlangs de milieuplannen van Mosley. Hij noemde ze primitief en simpel. ,,Ik ben nogal verbijsterd, omdat het door de FIA gekozen systeem heel primitief is. Het is extreem simpel vergeleken met het systeem dat wij gebruiken in de Toyota Prius”, zei hij.

Mosley is het daar niet mee eens en dat heeft de Brit in een toespraak op de Autobeurs in het Zwitserse Genève laten weten ook. Volgens hem is de introductie van KERS slechts het beginpunt om van de Formule 1 de voorloper op het gebied van 'groene' technologie te maken.

,,Vanaf 2009 gaat de Formule 1 hybride en dat is het beginpunt voor steeds efficiënter en beter omgaan met energie. De ontwikkeling van de motoren is bevroren wat inhoudt dat extra vermogen alleen gegenereerd kan worden door energiezuiniger te worden of betere benzine te ontwikkelen.”

Mosley vervolgt: ,,KERS is een hybride-systeem dat na introductie voor een revolutie zal zorgen. Het maakt de sport in één klap milieuvriendelijk en opnieuw relevant voor personenauto's. De hoeksteen voor toekomstige technologie in de autosector, als het ware.”

,,Alleen door de regels te veranderen kunnen we ervoor zorgen dat de teams hun enorme budgetten zullen besteden aan het terugwinnen van energie. Aangezien in de Formule 1 zeer bekwame technici werken kunnen er ook systemen worden ontworpen die relevant zijn voor auto's over de hele wereld.”

,,Zo kunnen we CO2-uitstoot verminderen en hoeft de automobilist na het tanken minder te betalen.”

KVN