Symonds denkt met Alonso weer te winnen
Renault heeft de problemen van vorig jaar opgelost en durft met de komst van Fernando Alonso weer vooruit te kijken, zegt Pat Symonds. De Brit verwacht dat Renault weer kan strijden om overwinningen.Vorig seizoen eindigde er slechts één keer een Renault-coureur op het podium terwijl de renstal de twee jaren daarvoor met Alonso twee keer kampioen was geworden. In alle opzichten werkte 2007 dus ontnuchterend.
Maar die tijd is voorbij, denkt Symonds. ,,Laat ik één ding duidelijk stellen: Fernando had de problemen van vorig jaar ook niet kunnen verbloemen. Maar we vertrouwen erop dat die problemen iets van het verleden zijn”, vertelt Renaults executive director of engineering in gesprek met Autosport.
,,We willen Fernando een auto geven die hij verdient. Ik ben er zeker van dat de combinatie van zijn talent en een goede auto hem ertoe in staat stelt mee te vechten om de zeges. Hij weet wat hij nodig heeft en Renault heeft bewezen hem een goede auto te kunnen bieden.”
Dat Symonds spreekt van overwinningen is opvallend. Nota bene tijdens de presentatie van de Renault R28 zei Alonso dat zijn team momenteel een seconde moet toegeven op Ferrari en McLaren.
,,Op het podium finishen? Dat is nu niet realistisch, laat staan dat we kunnen winnen. Daarvoor liggen we momenteel nog te ver achter McLaren en Ferrari, de echte topteams”, aldus Alonso. ,,Onze prioriteit is het dichten van dat gat.”
Over de problemen die Renault vorig seizoen kende is al veel gezegd en geschreven. Zo werden de tegenvallende prestaties in eerste instantie geweten aan de overstap naar Bridgestone-banden. Dit omdat Renault buitengewoon goed presteerde op Michelins.
Dat was te simpel, liet Heikki Kovalainen, inmiddels McLaren-coureur, al eens doorschemeren. ,,We zijn helemaal teruggegaan naar eind 2006, toen Fernando dus nog met Michael Schumacher streed om de wereldtitel, om de problemen te identificeren. Daar hebben we al een verkeerde afslag genomen”, zei hij destijds.
Daar komt nog bij dat de correlatie tussen de resultaten van windtunnelsimulaties en prestaties op het circuit niet in orde was. Symonds: ,,We hadden twee problemen, die los stonden van elkaar. Eén problemen was al moeilijk op te lossen, maar deze combinatie zorgde helemaal voor veel moeilijkheden. Het is te makkelijk om in één richting te denken.”
KVN