De MP4-23 staat al voor de onthulling in het museum. Niet zo gek, want de teampresentatie van McLaren vindt plaats in het Mercedes-Benz-museum in Stuttgart. Wat meteen opvalt, is de enorme voorvleugel.Andere veranderingen zijn moeilijk te spotten omdat de nieuwe bolide een evolutie is van de MP4-22, zoals McLaren zelf ook bevestigd. Dat het team de wielbasis heeft verlengd blijkt alleen uit de door het team vrijgegeven specificaties.

Verder is de airbox als het ware in tweeën verdeeld en lijkt het wel alsof er geen versnellingsbak in zit: de airbox stopt gewoon. Uiteraard ontbreken ook de vele flapjes en gurneys niet. Verder is de voorvleugel niet alleen groot, maar is de neus ook iets hoger dan voorheen. En wat rechter.

Dat zijn de veranderingen voor nu, maar er volgen er nog meer. Voordat de auto's worden verscheept naar Australië voor de start van het seizoen verwacht McLarens updates op het gebied van aerodynamica, vleugels en bargeboards. De ontwikkeling van het bodywork is waarschijnlijk nooit af.

Met de presentatie van de MP4-23 wil McLaren een periode van spionage, intriges en verdachtmakingen afsluiten. Dus richt Ron Dennis zijn vizier op de toekomst. ,,We willen geen tijd meer besteden aan dingen die in het verleden zijn voorgevallen. Dit is een jaar van vooruit kijken.”

,,Wat iedereen binnen McLaren wilde, was een competitieve auto bouwen, een auto die er tegen de tijd dat het seizoen begint overigens radicaal anders uitziet”, besluit de teambaas.

Toch zal McLaren het hele seizoen worden herinnerd aan wat er vorig jaar is voorgevallen: omdat het team werd geschrapt uit het constructeurs-WK rijden Lewis Hamilton en nieuwkomer Heikki Kovalainen met de startnummers 22 en 23.

Verder is opvallend dat de naam Mutua Madrileña nog steeds op de rijderspakken te zien is. De Spaanse verzekeraar had in december bekendgemaakt dat het zou stoppen met de sponsoring, maar in Stuttgart stond het logo nog gewoon op de rechtermouw van de coureurs. Tegenover Autosport bevestigde een persvoorlichter van McLaren dat het bedrijf nog steeds teamsponsor is.

De nieuwe auto wordt 9 januari voor het eerst getest. Speciaal voor die gelegenheid heeft McLaren het circuit van Jerez in Zuid-Spanje afgehuurd.

Bekijk het fotoalbum voor meer foto's

KVN