David Coulthard heeft zo zijn bedenkingen bij de geplande afschaffing van bandenwarmers. Met name op het gebied van veiligheid zet hij er de nodige vraagtekens bij. En bovendien, aldus Coulthard, zorgt het voor extra kosten.Die uitspraken doet hij in gesprek met de website van de Engelse tv-zender ITV.

Het verbod op bandenwarmers moet per 2009 van kracht worden. Het is de bedoeling dat op dat moment tevens de slicks terugkeren. Dat alles met als doel om de Grand Prix’ spannender en aantrekkelijker te maken.

Volgens Coulthard is er bij deze plannen niet aan gedacht dat het extra kosten met zich meebrengt, ook al staat kostenbesparing hoog in het vaandel bij de mondiale autosportbond FIA.

Met name testen wordt er duurder op, beweert de coureur van Red Bull Racing. Zijn verklaring: ,,Er moeten meer ronden gereden worden om de banden op de juiste temperatuur te krijgen.”

Een voorbeeld, dat kan hij ook wel geven. ,,Kijk naar de wintertests van afgelopen maand in Barcelona. Je rijdt daar met banden die gemaakt zijn voor een asfalttemperatuur van vijftig graden en komt in actie op een baan van vijftien graden”, zegt Coulthard. ,,Hoeveel ronden denk je dan nodig te hebben om ze op temperatuur te krijgen terwijl je racet? Ik vind het geen goed idee.”

En hij heeft nog een reden. ,,Je moet erdoor ook met een lagere bandendruk rijden, want de lucht binnenin zet uit doordat de band opwarmt. Dat kan gevaarlijk zijn. Kijk maar terug naar het verleden, want een lage bandendruk zou een van de redenen van het ongeluk van Ayrton Senna zijn geweest.”

Daarnaast zegt Coulthard dat bandenwarmers amper wat kosten, maar dat ze wel zorgen voor meer veiligheid. En niet alleen omdat de banden direct op bedrijfstemperatuur worden gebracht. ,,Omdat de technici van de teams ze zelf aanbrengen op de banden, worden die nog een keer extra bekeken. Dat zorgt voor meer zekerheid dan wanneer ze direct onder de auto worden geschroefd als ze van de bandenfirma afkomen. Er is meer oog voor detail. Het is dus veiliger op die manier.”

Maar het is niet allemaal negatief wat Coulthard zegt. Immers, over de terugkeer van slicks ten faveure van gegroefde banden is hij goed te spreken. Afgelopen week in Jerez testte hij er voor het eerst mee, net als de rest.

Coulthard legt het verschil uit: ,,Door het gebruik van slicks kan je meer snelheid meenemen in de bocht. Als je instuurt, verklein je het vlak waarmee je contact maakt met het asfalt. De groeven maken dat punt alleen maar kleiner, en met een slick heb je te allen tijde meer contact met de baan. En dat bevordert weer het inhalen.”

PPB