Max Mosley benadrukt dat hij geen persoonlijke vete met McLaren-teambaas Ron Dennis uitvecht. Dit in tegenstelling tot wat veel volgers van de sport en ook talrijke insiders denken. Mosley: ,,Ik heb niets tegen Ron.”Voor de zoveelste keer moet McLaren zich 14 februari 2008 komen verantwoorden voor de World Motor Sport Council (WMSC) in verband met Stepneygate, maar Mosley ontkent dat hij uit is op het vertrek van Dennis, McLarens teambaas.

,,Het is niet aan mij om dat te zeggen. En het is zo, laat dat duidelijk zijn, ik heb echt geen probleem met Ron, in tegenstelling tot wat velen denken”, zegt de FIA-voorzitter in gesprek met onze Engelse medewerker Adam Cooper.

,,Wat ik wil is dat onze gesprekspartner exact kan vertellen wat is er is gebeurd. Eerlijk, open en oprecht. Het leven is te kort om telkens allerlei procedures op te moeten starten. Ik heb niet de indruk dat zij ons de waarheid verteld hebben tijdens de eerste zitting, eind juli. En er zijn aanwijzingen dat dit half september ook niet gebeurd is. Dat maakt het moeilijk. Uiteindelijk proberen we een sport te runnen.”

,,Wij hebben niet de bronnen die politie en geheime diensten wel hebben, en bovendien weinig tijd. Dan is het enorm vervelend om honderden pagina's na te moeten lopen met mensen die per uur betaald krijgen. Dat is het tegenovergestelde van hoe sport hoort te zijn. Aan de andere kant moeten we ervoor waken dat mensen valsspelen.”

Mosley uit ook zijn frustratie over de actie van McLarens toekomstig PR-baas Matt Bishop. Hij werkt nu nog als journalist en treedt in januari in dienst, maar besloot eind november verschillende publicaties een e-mail te sturen met daarin McLarens kant van het verhaal. Hierin stond gedetailleerde informatie: om hoeveel informatie het ging en wie er bij Renault van spionage bij McLaren afwist.

Deze informatie bleek deels onjuist. Merkwaardig genoeg bleek zelfs het genoemde aantal tekeningen, inmiddels is bevestigd dat het er vier zijn, niet te kloppen. In opdracht van de FIA rectificeerde McLaren haar bericht, hoewel Bishop niet werd genoemd als de journalist die het betrof. De inhoud van de rapportering werd in het verhaal uitgebreid besproken.

Ingewijden suggereren dat Bishop deze informatie heeft gekregen van CEO Martin Whitmarsh en niet van Dennis, die niets zou afweten van de e-mail. ,,Ik zou niet weten waarom ze dat hebben gedaan”, vertelt Mosley.

,,De enige suggestie die ik heb gehoord, en dat is puur speculatie, is dat het een poging was om een parallel te trekken met de Ferrari-zaak. Vooral omdat het aantal van 780 tekeningen echt onjuist was. Om het botweg te zeggen: zelfs een pure leugen. Bovendien was dit aantal precies hetzelfde als met Ferrari. Het is onwaarschijnlijk dat dit toeval was.”

De Brit, van oudsher advocaat, legt uit dat het de FIA nog de nodige moeite kostte om beslag te leggen op een kopie van de gewraakte e-mail. Deze werd verzonden op 23 november, maar pas zo'n tien dagen geleden overhandigd aan de FIA. En ook alleen maar omdat er met een sanctie werd gedreigd. Een dag voor de zitting moest McLaren het bericht op last van de FIA rectificeren.

Mosley: ,,Er is de nodige e-mailcorrespondentie tussen ons secretariaat en McLarens advocaten aan te pas gekomen om een kopie in handen te krijgen. Meermaals werd dit ons geweigerd terwijl het echt niet om geheime informatie ging. Uiteindelijk hebben we moeten dreigen met overtreding van Artikel 151C. Dat werkte.”

AC/KVN