FIA wil aerodynamische ontwikkeling beperken
In alle berichtgeving rond spionage sneeuwt het snel onder, maar Max Mosley heeft een aantal maatregelen voorgesteld met betrekking tot de aerodynamica. Hij wil de ontwikkeling hiervan afremmen.FIA-voorzitter Mosley wil de teams 'tegen zichzelf in bescherming nemen' door de sport goedkoper te maken. Dit doel hoopt hij te bereiken door enkele beperkende maatregelen in te voeren.
Vooral op het gebied van het gebruik van windtunnels en computational fluid dynamic testing (beter bekend onder de noemer CFD) moeten teams anders gaan werken. In plaats van drie ploegendiensten die ervoor zorgen dat het werk 24/7 doorgaat, een principe dat sommige renstallen hanteren, mogen teams nog maar één windtunnel gebruiken. Vijf keer acht uur in de week.
Om te voorkomen dat de teams het geld dat daarmee wordt bespaard uitgeven aan aerodynamische simulaties (CFD), voert Mosley ook hierop een restrictie in. Dit is de bedoeling althans. Hetzelfde geldt voor rechtelijntests. Deze maatregelen en andere voorstellen worden 11 januari besproken tijdens een vergadering met de teambazen. Daarna wordt in maart een gedetailleerd voorstel aan de WMSC voorgelegd.
,,Wij denken dat dit allemaal realistische maatregelen zijn”, vertelt Mosley in gesprek met onze Engelse medewerker Adam Cooper. ,,Het is hard nodig om een deel van de uitgaven onder controle te krijgen. Teams praten over 1:1 windtunnels, bouwen supercomputer na supercomputer. Als we dit niet in de hand houden, verliezen we op termijn een aantal renstallen.”
Hoewel bepaalde teams die al flink geïnvesteerd hebben in hun aerodynamische faciliteiten ongetwijfeld niet blij zullen zijn met Mosleys voorstellen, legt de FIA-voorzitter de nadruk vooral op de positieve bijval die hij krijgt. ,,We hebben er hevig over gediscussieerd. Ferrari steunt de voorstellen, net als een paar andere teams.”
Bovendien stelt Mosley zich redelijk extreem op met het oog op de onderhandelingen die nog volgen; anders bereikt hij sowieso niets.
De voorstellen zijn als volgt:
* Teams mogen niet meer dan één windtunnel gebruiken
* Lucht moet verplaatst worden onder atmosferische druk
* Maximale windsnelheid vijftig meter per seconde
* Modelgrootte 60 %
* Niet meer dan één model testen per run
* Maximaal het equivalent van vijftien runs per acht uur per dag op vijf dagen in de week voor Formule 1-doeleinden. Tunnel mag op andere tijden verhuurd worden
* Aerodynamische tests mogen alleen plaatsvinden in windtunnels op gereduceerde schaal of op door de FIA goedgekeurde testcircuits. Verdere afspraken volgens het testakkoord
* Op volle schaal specifiek de aerodynamica testen wordt gereduceerd tot vijf dagen per jaar
* Er worden restricties doorgevoerd om te voorkomen dat de investeringen in windtunnels worden overgeheveld naar CFD
* Het aantal teamleden dat zich per renstal met CFD mag bezighouden wordt vastgelegd op een nader te bepalen aantal
* CFD-computersystemen worden dusdanig gekarakteriseerd om een limiet te stellen aan de hardware, maar groei wordt toegestaan op jaar-bij-jaarbasis om ontwikkeling van de hardware dan wel de software mogelijk te maken Andere restricties worden toegepast op Rig Testing (testen op een soort rollende vloer), ontwerp en productie, ophanging en remmen, hydraulische systemen, bodywork, gewichtsverdeling, testen op het circuit en het aanwezige personeel tijdens Grand Prix-weekends. AC/KVN
* Lucht moet verplaatst worden onder atmosferische druk
* Maximale windsnelheid vijftig meter per seconde
* Modelgrootte 60 %
* Niet meer dan één model testen per run
* Maximaal het equivalent van vijftien runs per acht uur per dag op vijf dagen in de week voor Formule 1-doeleinden. Tunnel mag op andere tijden verhuurd worden
* Aerodynamische tests mogen alleen plaatsvinden in windtunnels op gereduceerde schaal of op door de FIA goedgekeurde testcircuits. Verdere afspraken volgens het testakkoord
* Op volle schaal specifiek de aerodynamica testen wordt gereduceerd tot vijf dagen per jaar
* Er worden restricties doorgevoerd om te voorkomen dat de investeringen in windtunnels worden overgeheveld naar CFD
* Het aantal teamleden dat zich per renstal met CFD mag bezighouden wordt vastgelegd op een nader te bepalen aantal
* CFD-computersystemen worden dusdanig gekarakteriseerd om een limiet te stellen aan de hardware, maar groei wordt toegestaan op jaar-bij-jaarbasis om ontwikkeling van de hardware dan wel de software mogelijk te maken Andere restricties worden toegepast op Rig Testing (testen op een soort rollende vloer), ontwerp en productie, ophanging en remmen, hydraulische systemen, bodywork, gewichtsverdeling, testen op het circuit en het aanwezige personeel tijdens Grand Prix-weekends. AC/KVN