Renault geeft statement uit over beschuldigingen
Het heeft een dag geduurd, maar nu heeft Renault gereageerd op het nieuws dat het team zich bij de World Motor Sport Council (WMSC) moet verantwoorden. Uiteraard zegt de Franse fabrikant haar medewerking toe.Op 6 september 2007 hoorde Renault dat een engineer (Phil Mackereth) ouderwetse floppy’s met vertrouwelijke documentatie van McLaren in zijn persoonlijke map op de computer had geplaatst. Volgens het team zonder dat de eindverantwoordelijken hiervan wisten. Ook had Mackereth enkele technische spreadsheets in bezit.
Zodra de leiding ervan op de hoogte was, zijn de volgende maatregelen genomen:
* de informatie werd volledig verwijderd van de computersystemen van het team en een formeel onderzoek werd gestart
* er werd contact opgenomen met McLaren, en onmiddellijk daarna ook met de FIA
* sindsdien zijn beide partijen op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen
* Mackereth is onmiddellijk geschorst
* de floppy’s zijn overhandigd aan Renaults advocaten om terug te sturen naar McLaren
Uit het onderzoek dat het team startte kwam naar voren dat Mackereth kort na zijn aanstelling ‘verschillende’ engineers op de hoogte stelde van de informatie waarover hij beschikte. Het ging onder meer om schetsen van de interne lay-out van McLarens benzinetank, tandwielgroepen, een afgestemde massademper en een ophangingsdemper.
Volgens de betrokken engineers hebben zij deze schaaltekeningen niet uitvoerig bestudeerd en is de informatie al helemaal niet in de auto verwerkt. In het bijzonder niet in het geval van de massademper, die toen al illegaal was verklaard door de FIA. Deze tekening had dus geen waarde, stelt Renault.
Bij het zien van McLarens ontwerp van de ophangingsdemper had de renstal het idee dat dit onderdeel als illegaal kon worden beschouwd. Deze interpretatie van de regels werd na het vragen van opheldering door de autosportbond bevestigd.
Renault zegt verder in alle openheid te hebben samengewerkt met McLaren en de FIA. Zelfs in zoverre, dat er onafhankelijke experts van McLaren zijn uitgenodigd om de computersystemen, bolides en ontwerparchieven te inspecteren. Dit om te demonstreren dat de vertrouwelijke informatie niet in de R27 was verwerkt.
Het team besluit met de mededeling dat het vol vertrouwen uitkijkt naar het verdict van de WMSC.
KVN