Het zijn drukke tijden voor de mannen achter de groene tafel. De FIA heeft bekendgemaakt dat haar Court of Appeal de inschrijving van Prodrive zal beoordelen nu Williams daar haar vraagtekens bij zet.De teams kunnen het onderling maar niet eens worden over de nieuwe afspraken van het Concorde Verdrag, wat doet vermoeden dat de huidige opzet een jaar langer geldig blijft. Gevolg is dan wel dat klantenchassis’ verboden blijven.

Dat vormt dan weer een probleem voor Prodrive, dat van plan is een deal te sluiten met McLaren. Williams twijfelt aan de legaliteit van de inschrijving en plannen van David Richards’ renstal.

Naar verluidt is er onderlinge correspondentie geweest, wat erin heeft geresulteerd dat FIA-voorzitter Max Mosley het Court of Appeal bij elkaar heeft geroepen. 24 oktober vindt in Londen de hoorzitting plaats, een dag later wordt de uitslag verwacht.

Daarnaast heeft de FIA bevestigd dat volgende week vrijdag – 12 oktober – het hoger beroep van Toro Rosso wordt behandeld. De Italiaanse renstal heeft protest aangetekend tegen de tijdstraf van Vitantonio Liuzzi na afloop van de Japanse Grand Prix.

De Italiaan raakte zijn achtste positie en gescoorde WK-punt kwijt aan Adrian Sutil, die hij onder geel zou hebben ingehaald. Toro Rosso bestrijdt die visie. Spyker zegt zeker te weten dat de stewards het juist hebben gezien. Ook in dit geval moet het Court of Appeal duidelijkheid verschaffen en maakt het haar besluit een dag later wereldkundig.

De advocaten van Spyker en Toro Rosso gaan toch al een drukke maand tegemoet: 9 oktober dient in het Zwitserse Lausanne de arbitragezaak over de klantenchassis’ die Spyker tegen Toro Rosso en Super Aguri heeft aangespannen.

KVN