Williams in 2008 ‘vol in de aanval’
Williams durft weer over winnen te praten. Volgend jaar gaat het team van start met een volledig nieuwe auto. Technisch directeur Sam Michael: ,,Het gat naar de kop is klein, we kunnen het dichten.” Begin januari moet de FW30 al klaar zijn.
Williams staat momenteel op de vijfde plaats in het WK voor constructeurs. Een hele verbetering ten opzichte van vorig seizoen, toen het team eindigde als achtste en slechts elf punten scoorde. Dat zijn er tot nu toe al tweemaal zoveel. Die opwaartse lijn wil Williams in 2008 doorzetten met een volledig nieuwe auto. ,,We gaan geen evolutie van de FW29 bouwen, maar een volledig nieuwe auto”, vertelde technisch directeur Sam Michael aan Autosport.com. ,,Het wordt een revolutionaire, nieuwe auto die races kan winnen.” Michael benadrukt dat de ontwerpafdeling van Williams met een leeg vel papier begonnen is. Een zeldzaamheid in een sport waar ontwerpers doorgaans voortborduren op hun eerdere ontwerpen. Het wiel kan immers maar een keer uitgevonden worden. Bij Williams denken ze er anders over. ,,Hij is van de bodem af aan nieuw ontworpen en heeft niks te maken met de voorgaande auto’s.” Michael weet zich gesterkt in de wetenschap dat de marges in het huidige F1-veld klein zijn. ,,We zitten normaal gesproken tussen de acht tienden en een seconde van de poletijd. Dat is het gat dat we moeten overbruggen, plus de vooruitgang die de anderen boeken. Want de rest zit natuurlijk ook niet stil.” MB
Williams staat momenteel op de vijfde plaats in het WK voor constructeurs. Een hele verbetering ten opzichte van vorig seizoen, toen het team eindigde als achtste en slechts elf punten scoorde. Dat zijn er tot nu toe al tweemaal zoveel. Die opwaartse lijn wil Williams in 2008 doorzetten met een volledig nieuwe auto. ,,We gaan geen evolutie van de FW29 bouwen, maar een volledig nieuwe auto”, vertelde technisch directeur Sam Michael aan Autosport.com. ,,Het wordt een revolutionaire, nieuwe auto die races kan winnen.” Michael benadrukt dat de ontwerpafdeling van Williams met een leeg vel papier begonnen is. Een zeldzaamheid in een sport waar ontwerpers doorgaans voortborduren op hun eerdere ontwerpen. Het wiel kan immers maar een keer uitgevonden worden. Bij Williams denken ze er anders over. ,,Hij is van de bodem af aan nieuw ontworpen en heeft niks te maken met de voorgaande auto’s.” Michael weet zich gesterkt in de wetenschap dat de marges in het huidige F1-veld klein zijn. ,,We zitten normaal gesproken tussen de acht tienden en een seconde van de poletijd. Dat is het gat dat we moeten overbruggen, plus de vooruitgang die de anderen boeken. Want de rest zit natuurlijk ook niet stil.” MB