Vrijdagavond laat publiceerde Spyker Cars haar halfjaarcijfers. Over het eerste half jaar van 2007 maakte de autofabrikant een nettoverlies van 29,9 miljoen. De Formule 1-tak boekte 13 miljoen euro verlies. Toch was er ook goed nieuws: Michiel Mol heeft een bod gedaan op de renstal van 80 miljoen euro.Vijay Mallya, een steenrijke Indiër, wil samen met Strongwind, het bedrijf van vader Jan Mol, het Formule 1-team overnemen. De partijen gaan de komende dertig dagen in onderhandeling met Spyker. Een voorwaarde is wel dat ze de boeken van het bedrijf mogen inkijken. Het plotselinge bod van Mol was ook de reden dat Spyker pas tegen middernacht haar halfjaarcijfers bekend maakte.

Het bod van Mol is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Vorig jaar kocht hij zich al in bij Spyker Cars om samen met de Nederlandse fabrikant het Formule 1-team te runnen. Achteraf niet zo’n slimme keuze, gezien de grote financiële problemen die de fabrikant kent. Onlangs trad Mol al af als CEO van Spyker, om belangenverstrengeling te voorkomen. De deal met het consortium heeft als grote voordeel dat het team niet meer beursgenoteerd is.

Mol: ,,De financiële huishouding komt nu dus niet meer op straat te liggen. Een gedachte die ik zeer kan waarderen. Ik vind het jammer dat het zover heeft moeten komen, want ik geloof nog steeds in het concept van een sportwagenfabrikant en een Formule 1-team onder één dak. Maar met deze overname zetten we de betrokkenheid van Nederland in Formule 1 voort. Met de middelen die Vijay Mallya met zijn Indiase partners meebrengt, ben ik er zeker van dat het team een mooie toekomst heeft.”

Mallya is naast parlementslid ook eigenaar van de United Breweries Group, dat met onder meer de doe-het-zelf-keten en vliegmaatschappij Kingfisher een miljardenomzet draait. Als parlementslid wil de Indiër proberen de Formule 1 binnen twee jaar naar India te brengen.

Mocht de deal met Spyker Cars rondkomen, kijk dan niet raar op als Narain Karthikeyan opeens weer opduikt.

LV