Overtaking Work Group rondt eerste fase af
De Overtaking Work Group (OWG), de werkgroep die namens de Formule 1-teams de taak heeft de nieuwe aerodynamicaregels voor 2010 te testen en introduceren, rondt deze week de eerste fase van haar werk af.Uit de testresultaten wordt gaandeweg duidelijk welke maatregelen nodig zijn om inhalen in de Formule 1 weer makkelijker te maken. Met de laatste tests ronden Paddy Lowe (engineering-director van McLaren), Pat Symonds (idem bij Renault) en Rory Byrne (consulent bij Ferrari) in totaal vijftien proeven af die zijn gedaan in de windtunnel van Fondmetal in het Italiaanse Bergamo.
Daarbij zijn aan de hand van een schaalmodel (1/4 van de ware grootte) allerlei nieuwe aerodynamische maatregelen uitgeprobeerd.
Het resultaat van de proeven is een serie maatregelen waardoor saaie optochten als in Turkije tot het verleden moeten gaan behoren. Zo moet de voorvleugel breder worden (170 in plaats van 140 centimeter), wordt de achtervleugel smaller en hoger en wordt de diffusor steiler geplaatst. De her en der op de auto’s geplakte flappen, winglets of gurneys zullen verdwijnen. Alles bij elkaar moeten de maatregelen de downforce met vijftig procent verminderen.
Volgens het Duitse magazine Auto Motor und Sport overweegt de OWG ook om te pleiten voor de herinvoering van slicks. Die zouden in 2009 moeten terugkeren in de Formule 1.
Het windtunnelwerk dat de OWG tot nu toe heeft gedaan, heeft elk Formule 1-team 65.000 euro gekost. Spyker is het enige team dat geen geld en tijd aan de tests heeft bijgedragen.
DP