‘Chunking’ oorzaak lekke band Hamilton
Bridgestone is erachter waardoor Lewis Hamilton in de Grand Prix van Turkije werd opgeschrikt door die lekke band. Een fenomeen genaamd ‘chunking’ is daar volgens de eerste onderzoeken de oorzaak van. Dat heeft Hirohide Hamashima, ontwikkelingschef van Bridgestone, tegenover de Engelse website Autosport.com verklaard.
‘Chunking’ houdt in dat er kleine stukjes rubber aan het loopvlak van de band blijven kleven en op den duur grotere klonten gaan vormen. Die worden door het rijden hard en kunnen de onderliggende rubberlaag beschadigen.
Volgens Bridgestone is dat, het feit dat Hamilton harder aanremde en scherper instuurde dan normaal in bocht negen en een 'extra, onverklaarbare kracht die in de bocht op de band werd uitgeoefend', de reden dat de band de optredende krachten niet meer aankon. Na onderzoek van Bridgestone kan worden uitgesloten dat de band kapot is gegaan door rommel op de baan of door onderdelen van andere auto's.
Waarom Hamilton er echter als enige coureur door werd getroffen is voor Bridgestone vooralsnog een raadsel. Een uitgebreider onderzoek op het hoofdkwartier van de Japanse bandenfabrikant moet definitief uitsluitsel brengen.
Volgens Hamashima is het mogelijk dat Hamiltons Bridgestone de geest gaf nadat hij precies met een van de plekken op de band waar de 'chunking' zich voordeed een kerbstone raakte; dat zou de mysterieuze 'extra kracht' kunnen verklaren.
Overigens hadden meer coureurs tijdens de Turkse Grand Prix last van 'chunking'. Geen van hen kreeg echter te maken met een klapband, zoals pechvogel Hamilton.
PPB/DP