De World Motor Sport Council (WMSC) heeft vandaag een rapport ontvangen dat potentiële, toekomstige Formule 1-regels analyseert. Dit met het oog op seizoen 2011 en verder.Dit nieuws meldt FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper. Voormalig Jaguar-teambaas Tony Purnell en Formule 1-adviseur en voormalig Lotus-ontwerper Peter Wright hebben het rapport geschreven. De nota onderschrijft het voornemen van de FIA om kosten te besparen door het standaardiseren van onderdelen, terwijl tegelijkertijd wordt geprobeerd de kwaliteit van de races te verbeteren.

De aandacht is vooral gericht op efficiëntere benzine en natuurlijk het invoeren van energiebesparende systemen. Beide onderwerpen staan al enige tijd hoog op de agenda van de FIA. Zoals eerder gemeld wordt de nadruk gelegd op de motoren in plaats van het chassis en de aërodynamica omdat op dit vlak eenvoudiger een groter verschil in prestatie kan worden bereikt.

De FIA meldt dat de voorstellen niet alleen zijn ontwikkeld in overleg met de fabrikanten die nu actief zijn in de Formule 1, maar ook in samenspraak met Ford en de Volkswagen/Audi-groep. Er wordt met nadruk aan toegevoegd dat dit niet het nieuwe regelboek is, maar dat er een basis is gelegd als startpunt van een discussie.

De punten op een rijtje:

Motorefficiëntie

Motorvermogen wordt beperkt door het opleggen van een maximum aan energieverbruik. Technisch zullen er weinig beperkingen zijn, turbo’s kunnen bijvoorbeeld worden toegestaan. De thermische efficiëntie (hergebruik van motorwarmte) moet hiermee minstens twintig procent kunnen bedragen.

Luchtweerstand

Bewegende aërodynamische delen worden toegestaan, waardoor de luchtweerstand met vijftig procent kan worden gereduceerd. Hierdoor kan worden volstaan met een motorvermogen dat circa veertig procent lager ligt dan nu het geval is.

Energie-hergebruik

Tijdens het remmen wordt energie opgeslagen die bij het accelereren op zowel de voor- als de achterwielen weer gebruikt wordt. De hoeveelheid energie wordt beperkt om de topsnelheden niet onverantwoord te laten toenemen.

Brandstof

Er komt een brandstoflimiet, waarmee een efficiënter gebruik van brandstof wordt gestimuleerd. Uitstoot van koolstofdioxide wordt verder beperkt door het toenemende gebruik van biologische brandstof. Deze brandstof moet echter wel vergelijkbaar zijn met benzine die aan de benzinepomp te verkrijgen is.

Inhalen

Nieuwe aërodynamische regels moeten de invloed van een voorganger op de achtervolger minder groot maken.

Conclusie:

Alle voorstellen in aanmerking genomen komt een uitwerking van het technische reglement er grofweg als volgt uit te zien:

-1,3 tot 1,5 liter, 4 cillindermotoren

-Geen beperking voor toerental of turbodruk

-Een hergebruik van 300 KW aan energie, inclusief hergebruik van uitlaatgassen

-200 KW aan energieopslag tijdens het remmen

-400-600 KW aan energieteruggave bij het accelereren op het rechte stuk

-Biologische brandstof

-Beweegbare vleugels en radiatoren

-Automatische aanpassing van neerwaarste druk bij het achtervolgen van andere auto’s

-Rondetijden en topsnelheden moeten gelijk blijven aan die in 2009

-Halvering van het brandstofverbruik

Een volledig overzicht van de voorstellen kan worden gevonden op de site van de [xlink www.fia.com/sport/Championships/F1/formula_one_2011.html }FIA{xlink].

KVN/MB