Nog steeds staat de teller bij het team van Honda op nul. Voormalig technisch-directeur Geoffrey Willis heeft nu ook zijn kritiek geuit op Honda. ,,Men lijkt vergeten te zijn wat ze in 2005 en 2006 hebben geleerd.''Dat het bij de Japanse renstal niet gaat zoals men vooraf had gehoopt, is een understatement. Het feit dat ‘zusterteam’ Super Aguri aan alle kanten voorbij gaat, maakt de vernedering alleen maar groter. Nu heeft ook Willis zijn zegje gedaan over Honda. De Brit werd vorig jaar zomer verrassend aan de kant gezet als technisch-directeur van Honda en vervangen door de onbekende Japanner Shuhei Nakamoto.

Motor-specialist Nakamoto, die weinig ervaring met formule-auto’s had voordat hij bij Honda in dienst kwam, wist er in ieder geval niet voor te zorgen dat het beter ging met Honda. Er gaan al langere tijd geruchten dat Honda’s teambaas Nick Fry probeert om Ross Brawn naar zijn team te halen. Brawn, voormalig technisch-directeur van Ferrari, geniet op dit moment van een sabbatical en is tot zover bekend nog niet op het aanbod van Honda ingegaan.

Willis heeft na zijn ontslag bij Honda lange tijd gezwegen, maar doet nu een boekje open in de Britse editie van het blad F1 Racing. Zijn kritiek op de huidige RA107 is niet mild. ,,Wat een doorontwikkeling van de succesvolle auto van vorig jaar had moeten worden, is ontaard in een nachtmerrie'', aldus Willis. ,,Het ziet ernaar uit dat men is vergeten wat er in 2005 en 2006 is geleerd of men negeert het gewoon. De auto loopt slecht op de rechte stukken en het is te zien dat deze moeilijk te besturen is. Bovendien is het niveau van de achtervleugel overdreven.”

Volgens Willis ligt het probleem niet bij de technische afdeling, maar bij het management. Willis: ,,De schuld wordt bij de aërodynamica-afdeling gelegd, maar daar heeft men ook leiding en richtingaanwijzing nodig. Honda moet zich realiseren dat de Formule 1 geen plek is voor management-uitschot.”

LP