Mosley: ‘Goedkoper en beter voor het milieu&#
Max Mosley wil met de regels die hij in 2011 hoopt te introduceren meerdere vliegen in één klap slaan: de Formule 1 spectaculairder, milieuvriendelijker, goedkoper en van groter belang voor de auto-industrie maken.
Sinds de plannen van de FIA-voorzitter een goede twee weken geleden zijn uitgelekt, is de 'groene Formule 1' een belangrijk gespreksonderwerp als het gaat om de toekomst van de sport. Tijden veranderen en de Formule 1 moet mee, luidt de boodschap van de Brit. Volgens Mosley is het niet langer cool dat een bolide 75 liter benzine nodig heeft om honderd kilometer te rijden. In Honda en BMW Sauber heeft hij alvast twee teams gevonden die de ideeën zeer bemoedigend noemen, en ook Ferrari en McLaren staan er niet onwelwillend tegenover. Wel plaatste zowel Jean Todt als Ron Dennis kanttekeningen bij de voorstellen. Zo wees Dennis Mosley er op dat hij er rekening mee moet houden dat de sport niet te duur wordt voor privéteams. ,,We hebben ervaren dat slechts twee renstallen hun budget naar beneden toe hebben bijgesteld”, zegt Mosley daarop in een vragenvuur met de officiële Formule 1-website. Dat valt hem tegen, want de laatste jaren wordt er keihard gewerkt aan het goedkoper maken van de sport. ,,De andere teams werken met gelijke budgetten, ondanks het invoeren van de motorbevriezing. Op de kleinste, en dus ook de duurste aspecten, wordt nu geprobeerd tijdwinst te boeken. Minimale tijdwinst en dat vind ik gekkenwerk, gezien de investering die er tegenover staat.” Hoe wil Mosley dan bereiken dat dit in de toekomst niet meer het geval is? ,,We hebben gesproken met engineers en aandeelhouders van de grote fabrikanten. In deze gesprekken hebben we aangegeven dat als ze miljoenen in een motor willen investeren, wij niet inzien waarom dat niet zou gelden voor een filosofie die is gebaseerd op het beter omgaan met een bepaalde, of gelimiteerde hoeveelheid energie.” Achterliggende gedachte: ontwikkelingen in de Formule 1 moeten weer nuttig worden voor de auto-industrie. ,,Hoe groter de overlapping, des te beter is dat voor de sport, fabrikanten en het klimaat”, aldus de voorzitter van de autosportbond. Grijpt hij niet in, dan vreest hij dat de kosten te hoog oplopen en fabrikanten de sport stuk voor stuk zullen verlaten. Voor Mosley is het zaak dat er in de toekomst wordt gewerkt onder het motto 'meer uit minder' in plaats van 'meer uit meer'. Daarom is hij van plan teams een bepaalde hoeveelheid brandstof te geven voor de races en de tests om de fabrikanten via deze weg aan te moedigen zuinigere motoren te ontwikkelen. Na verloop van tijd moet ook het percentage biologische brandstof in de benzine worden verhoogd. Daarentegen heeft Mosley geen plannen om een eenheidschassis in te voeren, zo benadrukt hij. Tijdens het afgelopen Grand Prix-weekend in Monaco werd dat gesuggereerd, maar daar is volgens hem niets van waar. Wel wil hij het reglement aanpassen. ,,Al die aërodynamische tierelantijntjes maken het inhalen er alleen maar moeilijker op. Met nieuwe regels willen we het inhalen bevorderen. Dat is alleen mogelijk als we de aërodynamica standaardiseren op zo'n manier dat de achterste auto sneller kan rijden dan de voorste.” ,,De 'nieuwe' Formule 1 ziet er in mijn ogen als volgt uit: fabrikanten leveren motoren, versnellingsbakken en ECU's die vijf races lang meegaan en de teams bouwen het bijbehorende chassis.” Volgens Mosley is het hard nodig dat dit aspect van de Formule 1 voldoet aan de huidige maatstaven. ,,Heb je enig idee hoeveel energie er wordt verbruikt als een topteam 24 uur per dag aan het werk is in twee windtunnels, of wat zo'n windtunnel uitstoot aan CO2? Te veel, maar dan ook echt veel te veel. Met als eindresultaat dat de races er alleen maar saaier op worden.” Mosley geeft de fabrikanten een halfjaar de tijd om zelf met voorstellen te komen voordat eind dit jaar het reglement voor 2011 wordt opgesteld. KVN
Sinds de plannen van de FIA-voorzitter een goede twee weken geleden zijn uitgelekt, is de 'groene Formule 1' een belangrijk gespreksonderwerp als het gaat om de toekomst van de sport. Tijden veranderen en de Formule 1 moet mee, luidt de boodschap van de Brit. Volgens Mosley is het niet langer cool dat een bolide 75 liter benzine nodig heeft om honderd kilometer te rijden. In Honda en BMW Sauber heeft hij alvast twee teams gevonden die de ideeën zeer bemoedigend noemen, en ook Ferrari en McLaren staan er niet onwelwillend tegenover. Wel plaatste zowel Jean Todt als Ron Dennis kanttekeningen bij de voorstellen. Zo wees Dennis Mosley er op dat hij er rekening mee moet houden dat de sport niet te duur wordt voor privéteams. ,,We hebben ervaren dat slechts twee renstallen hun budget naar beneden toe hebben bijgesteld”, zegt Mosley daarop in een vragenvuur met de officiële Formule 1-website. Dat valt hem tegen, want de laatste jaren wordt er keihard gewerkt aan het goedkoper maken van de sport. ,,De andere teams werken met gelijke budgetten, ondanks het invoeren van de motorbevriezing. Op de kleinste, en dus ook de duurste aspecten, wordt nu geprobeerd tijdwinst te boeken. Minimale tijdwinst en dat vind ik gekkenwerk, gezien de investering die er tegenover staat.” Hoe wil Mosley dan bereiken dat dit in de toekomst niet meer het geval is? ,,We hebben gesproken met engineers en aandeelhouders van de grote fabrikanten. In deze gesprekken hebben we aangegeven dat als ze miljoenen in een motor willen investeren, wij niet inzien waarom dat niet zou gelden voor een filosofie die is gebaseerd op het beter omgaan met een bepaalde, of gelimiteerde hoeveelheid energie.” Achterliggende gedachte: ontwikkelingen in de Formule 1 moeten weer nuttig worden voor de auto-industrie. ,,Hoe groter de overlapping, des te beter is dat voor de sport, fabrikanten en het klimaat”, aldus de voorzitter van de autosportbond. Grijpt hij niet in, dan vreest hij dat de kosten te hoog oplopen en fabrikanten de sport stuk voor stuk zullen verlaten. Voor Mosley is het zaak dat er in de toekomst wordt gewerkt onder het motto 'meer uit minder' in plaats van 'meer uit meer'. Daarom is hij van plan teams een bepaalde hoeveelheid brandstof te geven voor de races en de tests om de fabrikanten via deze weg aan te moedigen zuinigere motoren te ontwikkelen. Na verloop van tijd moet ook het percentage biologische brandstof in de benzine worden verhoogd. Daarentegen heeft Mosley geen plannen om een eenheidschassis in te voeren, zo benadrukt hij. Tijdens het afgelopen Grand Prix-weekend in Monaco werd dat gesuggereerd, maar daar is volgens hem niets van waar. Wel wil hij het reglement aanpassen. ,,Al die aërodynamische tierelantijntjes maken het inhalen er alleen maar moeilijker op. Met nieuwe regels willen we het inhalen bevorderen. Dat is alleen mogelijk als we de aërodynamica standaardiseren op zo'n manier dat de achterste auto sneller kan rijden dan de voorste.” ,,De 'nieuwe' Formule 1 ziet er in mijn ogen als volgt uit: fabrikanten leveren motoren, versnellingsbakken en ECU's die vijf races lang meegaan en de teams bouwen het bijbehorende chassis.” Volgens Mosley is het hard nodig dat dit aspect van de Formule 1 voldoet aan de huidige maatstaven. ,,Heb je enig idee hoeveel energie er wordt verbruikt als een topteam 24 uur per dag aan het werk is in twee windtunnels, of wat zo'n windtunnel uitstoot aan CO2? Te veel, maar dan ook echt veel te veel. Met als eindresultaat dat de races er alleen maar saaier op worden.” Mosley geeft de fabrikanten een halfjaar de tijd om zelf met voorstellen te komen voordat eind dit jaar het reglement voor 2011 wordt opgesteld. KVN