Spyker heeft op één of andere manier kopieën van ontwerpen van Red Bull in bezit. Hieruit moet blijken dat onderdelen zijn ontworpen om zowel op de RB3 als STR2 te monteren.Opvallend genoeg zijn de tekeningen voorzien van logo's van Red Bull Racing, meldt FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.

Sinds de rel in december op gang kwam hebben beide Red Bull-teams benadrukt dat hun auto is ontworpen door het onafhankelijke Red Bull Technology. In feite was dit gewoon een ontwerpafdeling van Red Bull Racing, waarvan de naam werd veranderd toen Adrian Newey de dagelijkse leiding overnam.

De jurist die Scuderia Toro Rosso bijstaat is aanwezig in Maleisië, wat doet vermoeden dat het team deze problemen had verwacht. Hij heeft naar verluidt gezegd dat het fout is om nu een nieuw proces aan te spannen via FIA-kanalen nu er al een arbitrageprocedure is gestart.

In tegenstelling tot in Australië, waar het protest door Spyker te laat werd ingediend, hebben de stewards de zaak nu serieuzer bekeken. In wezen hebben zij het bewijsmateriaal goedgekeurd, zodat dit nu ook tijdens de arbitragezaak kan worden gebruikt.

Tijdens zijn eerste raceweekend als technisch-directeur van Toro Rosso werd Giorgio Ascanelli verzocht om vrijwillig de onderdelen in kwestie te overhandigen. Hierdoor was het niet nodig om een 'inval' te verrichten in de pitboxen van het team.

Donderdagavond rond de klok van 19.00 uur plaatselijke tijd werd Ascanelli gespot toen hij een deel van de bodemplaat inderdaad kwam overhandigen. Naar verluidt hebben de stewards verschillende onderdelen in beslag genomen, maar anderen weer teruggegeven aan het team omdat Toro Rosso klaagde niet genoeg reserve-onderdelen te hebben.

Meest waarschijnlijke scenario op de korte termijn is dat de stewards oordelen dat er dit weekend geen uitspraak kan worden gedaan. Een oordeel vellen over de intellectuele eigendomsrechten is nogal complex.

Deze ontwikkelingen maken Spykers zaak er op z'n zachtst gezegd niet zwakker op.

AC/KVN