Ferrari's in opspraak geraakte bodemplaat heeft voor de nodige opschudding gezorgd. Daar komt nu bij dat het team deze vloer al enige tijd gebruikt en dat BMW Sauber eenzelfde systeem hanteert.Ferrari en BMW Sauber maken beiden gebruik van een veersysteem om het voorste deel van de vloer aan hun auto's te monteren. Aldus meldt Autosport.com. In het geval van Ferrari zou dit systeem al vanaf de Grand Prix van Japan in 2006, toen het naar verluidt voor het eerst werd gebruikt, worden goedgekeurd door de FIA. Het is niet bekend sinds wanneer BMW Sauber er mee rijdt.

Opvallend genoeg moesten beide teams een jaar geleden hun vleugels aanpassen nadat ze er van beschuldigd werden met flexvleugels te rijden.

Formule 1-teams zijn altijd op zoek naar manieren om de rijhoogte van hun bolides zo laag mogelijk te krijgen. Dit ging door tot de vloer over het circuit schraapte, waarna er vloeren werden geïntroduceerd met een kromming, waardoor de auto alsnog lager kon komen te liggen.

Op dit punt heeft de FIA ingegrepen en tests ingevoerd om de afbuiging van de vloer te controleren. Er wordt gecontroleerd hoe groot de afbuiging is als daar een bepaalde kracht op wordt uitgeoefend. Blijft dit binnen de voorgeschreven marge, dan wordt de bolide legaal verklaard. Ook al is het mogelijk dat de vloer – als deze wordt blootgesteld aan een grotere kracht – wel doorbuigt.

Sinds 2001 is de minimumhoogte van de voorvleugel langzaamaan verhoogd. Ter compensatie heeft de FIA de teams een zekere mate van vrijheid gegeven bij het monteren van de vloer, zodat deze niet wordt beschadigd op de curbstones. Dit omdat er veel ballast aan de vloeren wordt toegevoegd en anders het chassis beschadigd kan worden. De flexibiliteit moet uiteraard nog wel steeds binnen de vastgestelde marge blijven.

De recente ophef na de race in Melbourne suggereert dat de bodemplaat van Ferrari op hoge snelheid zakt. Als de voorkant van de bodemplaat inderdaad naar beneden zakt onder het rijden heeft dit een dusdanig effect op de aërodynamica, dat dit de snelheid op het rechte stuk ten goede komt.

Dit betekent niet meteen dat de F2007 iedereen wegblaast op het rechte stuk, maar zorgt er wel voor dat er bijvoorbeeld met wat meer vleugel kan worden gereden. Dit komt de prestatie in de bochten ten goede en is tegelijkertijd positief voor de banden.

Hiervoor moet het veersysteem volgens de FIA-test worden goedgekeurd terwijl het toch in staat is te bewegen als de snelheid toeneemt. Andere teams monteren hun vloer met een dunne metalen ondersteuning of kabel, wat in feite net zo goed flexibel kan zijn.

De FIA heeft nog niet gereageerd op deze zaak. De mogelijkheid bestaat dat het orgaan een verklaring uitgeeft waarin het te kennen geeft hoeveel flexibiliteit wordt getolereerd. Ook is het mogelijk om de test waarin de afbuiging van de vloer wordt gecontroleerd aan te passen.

KVN