Bridgestone krijgt veel kritiek van teams en de media over het nauwelijks zichtbare verschil tussen harde en zachte banden. De witte stip die in Melbourne werd geïntroduceerd, is unaniem afgekeurd. Suggesties voor verbetering zijn er volop.In de week voor de Grand Prix van Australië maakte bandenmonopolist Bridgestone bekend dat de zachte van de twee beschikbare banden voortaan wordt gemarkeerd met een witte stip op de wang van de band. Dit gebeurde naar aanleiding van een paragraaf die de FIA op het laatste moment in het technische reglement voor 2007 heeft laten opnemen. Deze paragraaf schrijft voor dat het verschil tussen harde en zachte banden altijd duidelijk zichtbaar moet zijn voor televisiekijkers, toeschouwers en commentatoren. Na een race zijn de meningen echter onverdeeld negatief: de stip is onzichtbaar.

Technisch directeur Sam Michael van Williams vertelde aan Autosport dat hij niet onder de indruk is van Bridgestones oplossing. ,,Wij kunnen het verschil zien omdat we precies weten waar we moeten kijken, maar als toeschouwer kun je die stip nooit zien. Een betere oplossing zou zijn om de groeven wit te maken. Die slijten niet dus die blijf je altijd zien. Een witte groef, bijvoorbeeld de buitenste, zou al genoeg zijn.”

Michael krijgt bijval van Mario Theissen, motorsportdirecteur van BMW. ,,Als de auto stil staat is het lastig te zien, en zodra de boel in beweging komt is het helemaal onzichtbaar. Dit is een slechte zaak, want zo begrijpt het publiek nog niet wat er gaande is. We moeten laten zien wie welke banden gebruikt.”

Volgens Kees van de Grint, hoofd van Bridgestones Formule 1 circuitactiviteiten, heeft Bridgestone alleen maar de wens van de FIA uitgevoerd. ,,Zij kwamen heel laat met deze regel, wij hebben alleen maar gedaan wat de FIA ons vroeg”, aldus Van der Grint vóór aanvang van het Grand Prix-weekend. ,,Er zal wel commentaar komen van de media, dat ze het niet kunnen zien of dat het juist perfect is zo. Het onderwerp staat open voor discussie.”

MB