Een goed begin is het halve werk, maar dat betekent in het geval van Renault juist dat er nog heel wat werk gedaan moet worden. De benzinepomp speelde beide coureurs parten.Zowel Giancarlo Fisichella als Heikki Kovalainen moest zijn R27 langs het circuit parkeren. Voor de Fin zat de tweede sessie er halverwege op, nadat hij in de ochtend – net zoals zijn collega’s – al niet veel werk kon verzetten vanwege de nog natte baan.

,,Dit was niet bepaald wat we ons van de nieuwe vrijdagtrainingen hadden voorgesteld”, trapte teammanager Pat Symonds na de training een open deur in.

Wat precies het probleem was gaat de renstal nog onderzoeken, wel is bekend dat de benzinepomp ermee ophield. Ondanks deze problemen noteerde Fisichella wel de vierde dagtijd en zei hij tevreden te zijn over de snelheid van de R27 in lange runs.

,,Een dag met twee gezichten. De snelheid van de bolide was heel aardig, zeker als we wat meer ronden achter elkaar reden. Maar aan de andere kant, we hebben ons programma niet af kunnen werken.”

,,De harde Bridgestone doet het goed, maar op de zachte specificatie hebben we last van graining en dat kost ons tijd. We moeten de afstelling nog finetunen.”

Voor Kovalainen, die dit weekend zijn debuut maakt als racecoureur, draaide de vrijdag uit op een teleurstelling. Na slechts tien ronden zat zijn training er al op; achttiende. De Fin slaagde er niet in om ook maar één ronde op de zachte band te rijden.

,,Dit was zeker geen goede dag, maar we hebben nog wel wat dingen kunnen doen. Ik werd geplaagd door een klein probleem waardoor ik amper op een droog circuit kon rijden. Zachte banden heb ik helemaal niet gebruikt.”

,,Het wordt belangrijk om morgen een inhaalslag te maken”, zei de Fin. ,,Toch denk ik dat we er goed voorstaan en dat we morgen heus wel weer meedoen met de toppers.”

De Renault-rookie voegde daaraan toe dat hij blij is eens op een ander circuit te rijden dan Jerez of Barcelona, zoals hij de afgelopen seizoenen heeft gedaan.

KVN