Niet dat je er iets aan hebt, maar het is altijd mooi meegenomen om tot winterkampioen gekroond te worden. Dit keer wordt deze titel uitgereikt aan Ferrari, dat afgaande op de tests als favoriet aan het seizoen begint.Pakweg een maand geleden leek het er nog op dat McLaren de beste kaarten in handen had, maar de laatste weken heeft Ferrari duidelijk een inhaalslag gemaakt. ,,Het gat is groter dan we zouden willen. Vooral als het heet is zoals in Bahrein, want de hitte lijkt Ferrari goed te liggen”, vertelt McLaren-testcoureur Pedro de la Rosa.

Met name in de lange runs blinkt de F2007 uit omdat de Scuderia er als één van de weinige teams in slaagt om niet meteen de blaren op de achterbanden te rijden. De ontwerpafdeling heeft bij het ontwerpen van de achterwielophanging rekening gehouden met de nieuwe Bridgestones en dat lijkt z'n vruchten af te werpen. Net als het opteren voor een langere wielbasis.

Ook de korte runs mogen er zijn, al beweert het team bij hoog en laag dat er nog geen kwalificatierun als zodanig is uitgevoerd. Toch kwam Felipe Massa op het woestijncircuit al dicht in de buurt van het uit 2004 stammende baanrecord.

,,Deze geweldige resultaten zijn te danken aan het nieuwe aërodynamische pakket, waarmee we de tweede week hebben getest. De nieuwe onderdelen werken in perfecte harmonie met de banden”, zegt Massa, de grote man in Bahrein met drie opeenvolgende snelste dagtijden.

,,Ik ben tevreden”, vervolgt de Braziliaan. ,,Gedurende deze zes testdagen hebben we heel veel gereden en de motor flink op de proef gesteld. Dat verliep allemaal positief, ik denk dat we goed voorbereid afreizen naar Melbourne.”

,,Een snelle auto alleen is niet voldoende, constant snel zijn is net zo belangrijk. Ik denk dat de F2007 dat is.”

Gevolg is dat iedereen, van concurrent tot insider, Ferrari de favorietenrol toebedeelt. Massa kan er niet wakker van liggen en windt er geen doekjes om. ,,Ik denk inderdaad dat we voorliggen, al weet je nooit precies wie wat aan het testen is. Ik kan alleen maar zeggen dat ons pakket goed is en dat we aërodynamisch gezien een stap voorwaarts hebben gezet. Net als met de afstelling.”

Kimi Raikkonen was lang niet altijd gelijkwaardig aan zijn teamgenoot, maar daar maakt hij zich zelf allerminst druk om. Al antwoordt hij wel wat ontwijkend op de vraag of hij een ander programma afwerkte dan Massa. ,,Laten we even afwachten en kijken wat er gebeurt in de races. Dat is het belangrijkste moment om ons te vergelijken.”

,,Wat ik wel zeker weet is dat we over een uitstekende auto beschikken, die bloedsnel is. In Melbourne zullen we er achter komen hoe we er daadwerkelijk voorstaan”, vervolgt 'The Iceman'. ,,Want we mogen niet vergeten dat dat een heel ander circuit is, dus misschien veranderen de verhoudingen wel wat.”

De van McLaren overgekomen coureur kan nog niet zeggen of hij de kwalificatie- of de racesnelheid van de F2007 prefereert omdat hij 'nog geen kwalificatiesimulaties heeft gedaan'.

Niet alleen de snelheid van de bolide is goed, inmiddels is de kans ook een stuk kleiner geworden dat de wagen stilvalt als gevolg van een mankement. Dat wilde nog wel eens gebeuren. Nu was het niet zo dat de coureurs aan de lopende band motoren opbliezen, maar af en toe raakte de elektronica oververhit.

Dit zou komen omdat het team voor een unieke montage van de elektronica heeft gekozen, wat niet helemaal goed samenging met de luchtstroom in de auto. Problemen zouden zich pas voordoen na een lange pitstop of bij het rijden achter de safetycar, maar middels een kleine aanpassing aan de engine cover lijkt zelfs een eventueel probleem verholpen.

Geraadpleegde bronnen: Autosprint, Gazzetta dello Sport, Turun Sanomat.

KVN