Nu ook Super Aguri en Bridgestone uiteindelijk hun handtekening hebben gezet onder de testafspraken voor 2007 is de overeenkomst eindelijk officieel.
De testregels zijn door de teams zelf opgesteld, wat inhoudt dat de afspraken niet in de reglementen van de FIA op worden genomen. De regels zijn echter opgesteld met de veranderde opzet van de Grand Prix-vrijdagen in het achterhoofd, waardoor er op deze dagen veel meer actie zal komen op de circuits.

McLaren-teammanager Dave Ryan was één van de drijvende krachten achter de overeenkomst. Een groot deel van zijn tijd ging in Suzuka op aan het verzamelen van de laatste handtekeningen. En daarvoor moest hij meermaals de paddock over.

Hoewel ook de teams geld besparen, was vooral Bridgestone er veel aan gelegen om de kosten te drukken. De Japanse bandenfabrikant ziet er weinig heil in om veel geld te investeren als iedereen toch op hetzelfde rubber rijdt. De firma had zo haar twijfels over de laatste details en dat was ook de reden dat bondgenoot Super Aguri enige tijd een terughoudende opstelling innam.

De twee sleutelelementen zijn het opgelegde plafond van 30.000 testkilometer per kalenderjaar alsmede het inzetten van maximaal driehonderd bandensets. Verder is afgesproken dat de teams waar mogelijk met meerdere renstallen op hetzelfde circuit gaan testen, maar cruciaal genoeg mogen de teams dan slechts één auto inzetten.

,,Iedereen heeft het nu ondertekend”, vertelt Honda-teambaas Nick Fry. ,,Ik denk dat we dit weekend heel wat bereikt hebben. Hulde aan Dave Ryan voor zijn doorzettingsvermogen, nu weten we tenminste waar we aan toe zijn volgend jaar.”

,,Net als met de motorbevriezing zal lang niet iedereen het helemaal eens zijn met het verdrag, maar over het algemeen gezien hebben we prima afspraken gemaakt. Opnieuw gaan we substantieel minder testen. In twee jaar tijd hebben we het testen toch wel drastisch verminderd.”

De overeenkomst is niet wereldkundig gemaakt, maar FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper heeft toch enkele details weten te achterhalen:

– Acht officiële driedaagse tests gedurende het seizoen.

– Twee officiële driedaagse tests na afloop van het seizoen.

– Als een team besluit niet mee te doen aan een officiële test kan het op ’thuiscircuits’ testen (Fiorano in het geval van Ferrari of Silverstone voor de Britse teams), maar dan wel zonder steun of support van Bridgestone.

– Ieder team mag een driedaagse test beleggen voor aanvang van het seizoen, om na de launch wat promotiemateriaal te schieten.

– Ieder team mag twaalf dagen gebruiken voor rechtelijnstests.

– Teams mogen voor de race nog steeds shakedowns uitvoeren, zoals Ferrari bijvoorbeeld op Fiorano doet, maar dan wel maximaal vijftig kilometer per dag en niet meer per auto.

– Bovenop het maximum van driehonderd bandensets zal Bridgestone de teams van extra sets voorzien voor promotionele activiteiten en demonstraties, maar dat zullen geen recente bandenspecificaties zijn.

– Het is de teams toegestaan om nog dit jaar met het Bridgestone-prototype van de slick voor 2008 te testen, waarschijnlijk start dit rond september.