Robert Doornbos is niet snel ontevreden, maar vandaag liet hij in niet mis te verstane woorden weten wat hij ervan vond. Saai.


In de ochtendtraining kwam Doornbos slechts eenmaal in actie. Tijdens de tweede vrije training reed hij welgeteld negen rondjes. ,,Niet echt spannend,” concludeerde hij. ,,Jerez lijkt nu opeens ver weg.” Tijdens de test in Jerez voorafgaand aan de races in China en Japan reed hij dagelijks 120 rondjes. Vandaag waren het er negen. Zijn beste tijd 1.37,788 leverde hem een 25ste plaats op. Een gegeven dat feitelijk niks zegt.

,,Eigenlijk een best vermoeiend dagje. Van de hele tijd niks doen kan je ook moe worden. Bovendien moest ik in mijn eerste rondje meteen aan de bak.” Doornbos had gisteren de baan niet verkend. De regen stond hem tegen. ,,Misschien was ik een beetje lui.” Aangezien hij een jaar niet op Suzuka had gereden moest hij vandaag meteen scherp zijn. ,,Ik had nog maar één rondje op intermediates gereden, toen er een probleem was met de software van het gaspedaal. Vanmiddag hebben we gewacht tot het droog werd.”

Doornbos reed vandaag met een dusdanig geknepen motor dat de vergelijking met een grasmaaier snel gemaakt was. In China reed hij voor het eerst in die engine setting. Na zijn eerste ronde op het Shanghai Circuit kwam hij meteen de pit weer in. ,,Die motor klonk zo zwaar, ik dacht die gaat ploffen. Maar dat hoort kennelijk zo.” Tijdens de debrief vandaag kwam Doornbos erachter dat teammaat Coulthard daarentegen wel met een snellere engine mode had gereden. ,,Mooi dacht ik bij mezelf. De druk staat er bij hem op. Hij weet dat ik z’n nek sta te hijgen. En dat is een goed gevoel.”