Materiaalmoeheid oorzaak flexibele vleugel MF1
De flexibele achtervleugels op de MF1 Racing-auto’s van Christijan Albers en Tiago Monteiro waren geen moedwillige poging van het team om de grenzen van de reglementen te verkennen. Ordinaire materiaalmoeheid veroorzaakte het euvel, dat diskwalificatie van beide coureurs betekende.
Uit het technische rapport van de FIA kwam naar voren dat de onderste delen van de achtervleugel op hoge snelheid doorbuigen, waardoor de auto minder luchtweerstand heeft en dus harder gaat. ,,De achtervleugel buigt door op een aangegeven rechte lijn. Een dergelijke lijn kan een breuk in het carbon veroorzaken”, aldus de verklaring van de FIA na de race. Technisch-directeur James Key vertelde in Hockenheim aan FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper dat de onderste delen van de achtervleugel eigenlijk al vervangen hadden moeten worden. ,,Uiteraard maken we deze onderdelen zo licht mogelijk”, aldus Key. ,,Als we nieuwe gebruikt hadden, dan was er geen probleem geweest. Overigens was de lijn waar de FIA het over heeft geen door ons aangegeven buiglijn, maar een rand die is overgebleven nadat het onderdeel uit de mal is gehaald. We maken ze sterker zodat we niet nog eens in de problemen komen. Voor de prestaties maakt dat verder niets uit.”