’Williams gooit het roer om’
Sam Michael, technisch-directeur van Williams, luidt de noodklok. Zijn team moet zich volgens hem ‘snel herpakken’ wil het nog wat worden in de tweede seizoenshelft die net is begonnen. Hij noemt het optreden van Williams in de Grand Prix van Amerika ‘onacceptabel’.
Mark Webber werd afgelopen zondag bij de startcrash op Indianapolis in de eerste bocht uitgeschakeld, terwijl Nico Rosberg met een slecht lopende auto op de negende en laatste plaats eindigde, net buiten de punten. Pijnlijker was het feit dat Rosberg in het duel om de achtste plaats (en het laatste punt) werd gepasseerd door Vitantonio Liuzzi. De Italiaan reed met de oude Cosworth 3 liter V10 en was bovendien uitgerust met Michelin-banden, die in Amerika beduidend minder goed waren dan de Bridgestones, waarmee Williams rijdt. Rosberg zat bovendien op dezelfde een-stop-strategie, die Jarno Trulli de vierde plaats opleverde. Williams is in de constructeurs-WK teruggezakt naar de achtste plaats, nog achter Red Bull Racing. ,,We moeten ons snel herpakken’’, zegt Michael tegen het Britse Autosport. ,,Beroerder dan dit kan niet.’’ Op de vraag wat er dan anders zou moeten bij Williams, stelt hij heel beslist: ,,Alles! Ook het personeel. Er zijn geen problemen in de onderlinge samenwerking. We moeten ons beter focussen op het werk en trachten een stap voorwaarts te zetten.’’ Michael denkt dat de ‘focus’ vooral moet komen te liggen op verbetering van de aërodynamica van de FW28. ,,Dat is een erg dominant onderdeel van de auto geworden. Maar we moeten het grotere geheel niet uit het oog verliezen. We moeten een programma opstellen, waarbinnen alles wordt verbeterd.’’ Michael wijt het zwakke optreden van Williams overigens niet aan het verdwijnen van BMW eind vorig seizoen als partner. ,,Daar heeft het echt niets mee te maken.’’ Williams heeft enkele aërodynamische aanpassingen voor de Grand Prix van Frankrijk klaar staan, die zondag 16 juli wordt verreden. Of die meteen positief zullen uitwerken, blijft de vraag. Williams presteerde de afgelopen jaren ondermaats op het nogal ‘technische’ circuit van Magny-Cours . Michael: ,,We zullen terugkomen!’’