Volgens Fernando Alonso speelt Ferrari vooralsnog verstoppertje in Canada. Ross Brawn houdt het na de abominabele vrijdag op bandenproblemen. Want één ding staat volgens de strateeg wel vast: Ferrari ondervindt geen nadeel van de aanpassing aan de achtervleugel.

Na de Grand Prix van Engeland liet Charlie Whiting de teams weten dat alle teams een verticale splitter aan moeten brengen zodat de discussie over al dan niet flexibele achtervleugels tot het verleden behoort. Deze aanpassing is doorgevoerd omdat eerdere tests, waarbij de achtervleugel werd blootgesteld aan een bepaald gewicht, niet afdoende bleken te werken.

Maar volgens Brawn had dat dus niks te maken met de tegenvallende prestatie van Ferrari vrijdag. Want tegenvallend was de vijftiende tijd van Michael Schumacher, nog slechter deed Felipe Massa het met de 22e tijd. Het enige nadeel van de verticale splitter is dat het een klein beetje extra gewicht met zich meebrengt. ,,Als we ons probleem met de banden hebben opgelost zul je zien dat er geen verandering waarneembaar is”, vertelt de Engelsman FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

,,We moeten de vleugel nog optimaliseren. In de tijd die we hadden, ongeveer een week, hebben we ons zo goed mogelijk voorbereid. Als team hebben we gedaan wat we konden.” Brawn ontkent sowieso het hele seizoen al dat Ferrari op de rechte stukken zo snel is door gebruik te maken van flexibele vleugels. ,,Tijdens het ontwerpen van de auto hebben we ons hier juist speciaal op gefocust. Vorig jaar kwamen we op dit vlak wat tekort en juist met de V8-motor is er voor iedereen een compleet nieuwe situatie ontstaan.”

,,Wat er dan gebeurt in de windtunnel is het volgende: ieder team richt zich op bepaalde onderdelen die verbeterd moeten worden, omdat je er niet de tijd voor hebt om alles te te perfectioneren. Wij hebben ons vooral op de topsnelheid gericht, andere renstallen kiezen weer voor andere dingen. En volgend jaar stellen de teams zich weer andere doelen. Dat is normaal en hoort bij het evolutionaire proces.”

Opvallend genoeg heeft juist Ferrari zich opgeworpen als één van de initiatiefnemers van de inmiddels door de FIA voorgeschreven splitter. In april sprak de Scuderia hier haar steun al voor uit om zo de speculaties over flexibele vleugels de kop in te drukken. De rivaliserende teams zagen het idee niet zitten, maar moesten wel overstag toen de FIA actie ondernam. Overigens reden verschillende teams gek genoeg op Silverstone al met de splitter.

,,Rond Imola, toen de geruchten zo hardnekkig bleven, hebben we het voortouw genomen en een regel uitgeschreven. Die hebben we toen voorgelegd aan de andere teams, maar niemand wilde het toen introduceren. Dat vond ik raar, want er was toen zoveel ophef over. En vorige week vroeg de FIA opeens om het alsnog aan te brengen op de auto’s . Ik snap er niks meer van.”

Desondanks verwacht Brawn niet dat het nu afgelopen is met alle heisa. ,,Ik hoor alweer allerlei verhalen over coureurs die zouden rijden met een bepaalde coating waardoor het profiel van de vleugel kan veranderen. Het houdt maar niet op…”

KVN