Actuele Grands Prix

Sluiten

Naar WK Kalender

Al 25 jaar hét racemagazine van Nederland

Dark mode Light mode
Losse edities Abonneren

Bericht van de hoofdredacteur

24-04-2020

De redactie zit niet stil…

De komende week was er een waar racefans al een jaar vol verlangen naar uitkeken: de week waarin de rentree van de Nederlandse GP hartstochtelijk en groots gevierd zou worden. Ook FORMULE 1 Magazine had -vanzelfsprekend- alle registers opengetrokken. Maar de speciale editie die we vorige maand al naar de drukker stuurden om de terugkeer van het hogesnelheidscircus in Zandvoort met smakelijke, historische en informatieve verhalen luister bij te zetten ligt voorlopig in een opslagruimte op pallets te rusten.

Het coronavirus heeft wereldwijd honderdduizenden levens verwoest, het openbare leven wereldwijd ontwricht en sportevenementen zoals de Formule 1, Zomerspelen en het EK voetbal naar de achtergrond verdrongen. Vier Grands Prix hadden er met de Nederlandse GP in het vooruitzicht inmiddels al verreden moeten zijn, maar het is de vraag waar en wanneer er geracet kan worden.

Op onze website vind je in deze noodgedwongen racevrije periode niet alleen het laatste Formule 1-nieuws, we bieden je ook regelmatig de beste en spraakmakendste verhalen uit de 26-jarige geschiedenis van FORMULE 1 Magazine. Zo blijf je altijd op de hoogte.

Uiteraard zit de redactie niet stil, ook al wordt er voorlopig niet geracet. We zijn op dit moment druk bezig met de afronding van een dubbeldik themanummer, getiteld ‘70 jaar Formule 1’. En ik kan je verzekeren dat het de moeite van het lezen meer dan waard is. Twee Nederlandse ingenieurs die jarenlang voor of met Ferrari werkten, Ernest Knoors en bandenspecialist Kees van de Grint, vertellen bijvoorbeeld in geuren en kleuren over de mythe van Maranello, de magie van Michael Schumacher en het theater van de flamboyante oud-topman Luca Di Montezemolo.

Sjaak Willems ging in Aken op audiëntie bij Formule 1’s huisarchitect Hermann Tilke. De Duitser vertelt gedetailleerd hoe een circuitontwerp tot stand komt en gaat op verzoek ook in op de kritiek die er vaak op zijn werk is. Ik was bij het gesprek op Tilke’s kantoor aanwezig en moet bekennen dat zijn uitleg zeer verhelderend was: er zitten veel meer haken en ogen aan het ontwerpen van een circuit dan je denkt. Koen Vergeer vat zeven decennia Formule 1 samen zoals alleen hij dat met zijn mooie pen kan: informatief, vlot en met een kwinkslag. Allard Kalff, Robert Doornbos en Olav Mol ontleden in een bijdrage van Daan de Geus het fenomeen Max Verstappen en de impact die hij in slechts vijf jaar al op de sport heeft gehad.

Heel bijzonder is tenslotte de uitgebreide beeldreportage van Jos Verstappens eerste Grand Prix, begin 1994 in Brazilië. Onze huisfotograaf Peter van Egmond was daarbij, volgde Verstappen vier dagen lang bijna overal in zijn schaduw. Het leverde exclusief beeld op dat nog nooit eerder is gepubliceerd. Door het coronavirus had Peter eindelijk de tijd zijn enorme bestand met dia’s te digitaliseren. Eelco den Boer tekende zijn verhaal van de trip naar Saõ Paulo op.

Op 12 mei ligt de uitgave ‘70 jaar Formule 1’ in je brievenbus of het schap. En ik kan alvast verklappen dat er een deel II komt, de voorbereidingen daarvoor zijn begonnen. Ik hoop dat je honger naar de Formule 1 met de komende twee nummers een beetje gestild kan worden en reken in deze onaangename tijd op je begrip. Daar wil ik je bij voorbaat alvast voor bedanken.

Pas goed op jezelf en je medemens!

André Venema
Hoofdredacteur FORMULE 1 Magazine

 

 


Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl