Als de laatste geruchten kloppen over de spionage, waarvan Ferrari Nigel Stepney verdenkt, dan is de zaak nog omvangrijker dan gedacht. Naar verluidt zou hij vijfhonderd pagina's documentatie hebben gelekt.De Duitse publicatie Auto Motor und Sport weet het zeker: McLarens chefontwerper Mike Coughlan beschikte over ruim vijfhonderd pagina's vol met vertrouwelijke informatie van Ferrari. De grote vraag is nu of Coughlan deze data ook daadwerkelijk heeft gebruikt voor de ontwikkeling van de MP4-22, al klinkt dat een stuk complexer dan het op papier lijkt.

Technische details zijn tussen verschillende Formule 1-teams moeilijk overdraagbaar. Een McLaren-bolide met invloeden van Ferrari's F2007 is zeker niet per definitie sneller, al is het maar omdat beide auto's met een compleet andere filosofie zijn ontworpen. Andersom geldt overigens hetzelfde.

De documentatie zou de volgende informatie bevatten:

– tekeningen en data van de F2007

– data met betrekking tot race-afstellingen

– ontwikkelingsplannen voor de toekomst

– testresultaten

– race-strategieën

– kwaliteitseisen voor verschillende onderdelen

– voorbereiding van de auto's

– details van de werkschema's en interne structuren in Maranello

– informatie over belangrijke engineers

Lang niet alles uit deze lijst is – indien Coughlan deze informatie echt in bezit had – even bruikbaar voor McLaren, maar bepaalde data met betrekking tot de elektronica zou het team wel in haar voordeel kunnen gebruiken.

Als voorbeeld draagt het Duitse tijdschrift instellingen voor de tractiecontrole en het startprogramma aan, waarbij beide teams wel van elkaars data kunnen profiteren. Daarbij wordt opgemerkt dat het in Frankrijk eindelijk weer eens Ferrari was dat snel uit de startblokken schoot.

De FIA heeft woensdag bekendgemaakt een onderzoek naar de spionagezaak te starten om erachter te komen of de door de autosportbond opgestelde regelgeving is overtreden. Beide teams hebben hun volledige medewerking toegezegd.

KVN