Er is volop actie op het gebied van de klantenchassis'. Spyker voert er nog steeds een gevecht over met Super Aguri en Toro Rosso, Prodrive en McLaren wachten op groen licht en nu gaat ook nog eens het gerucht dat Ferrari Toro Rosso wil overnemen.Door een team van een customer car te voorzien, zoals McLaren met Prodrive van plan is door voor ongeveer honderd miljoen dollar een chassis en motor aan David Richards te verkopen, gaat het team in feite twee keer zoveel testen en dat zorgt voor een soort kettingreactie bij de andere teams.

Sommige teams zijn faliekant tegen het verkopen van klantenchassis', omdat die praktijk kan leiden tot 'superteams' die onderling de zeges verdelen, andere teams maken hun eigen plannen om bij te blijven. Zoals in het geval van Ferrari, dat volgens GrandPrix.com onderhandelt met Tony Teixeira, de grote man achter de A1 Grand Prix.

Het is de bedoeling dat de A1GP vanaf volgend seizoen met chassis' en motoren van Ferrari gaat rijden, maar er lijkt meer schuil te gaan achter deze deal. Er wordt gesuggereerd dat Teixeira het aandeel dat Red Bull in Toro Rosso heeft zou willen overnemen om vervolgens een soort zusterteam van Ferrari te creëeren. Het team maakt al gebruik van een Italiaanse V8-krachtbron. Ook het Braziliaanse TV Globo heeft gemeld dat Ferrari interesse heeft in de Italiaanse renstal.

Teixeira maakte er onlangs tegenover FORMULE 1 RaceReport geen geheim van dat hij interesse heeft in de Formule 1 en de markt in de gaten houdt. ,,Ik zal niet ontkennen dat ik geïnteresseerd ben in de Formule 1. En wie weet dat het nog op mijn pad komt, maar op dit moment is dat geen reële optie”, vertelde hij tijdens tests van de A1GP in Silverstone.

Maar er speelt meer. Nog altijd zijn er geen nieuwe afspraken tussen de teams onderling gemaakt die in een nieuw Concorde Verdrag zijn opgenomen. Volgens GrandPrix.com is dit een aanwijzing dat het huidige verdrag een jaar langer door blijft lopen – wat inhoudt dat klantenchassis' ook in 2008 nog uit den boze zijn. Dat zou weer betekenen dat Prodrive een probleem heeft – ondanks het feit dat het team naar verluidt al een titelsponsor heeft aangetrokken.

Naar het schijnt is vooral Williams fel tegen inschrijving van Prodrive, dat immers in feite met een McLaren-bolide aan de start verschijnt. Keiharde uitspraken worden er niet over gedaan, maar er zouden zelfs renstallen en/of fabrikanten zijn die uit de Formule 1 willen stappen – of het op z'n minst als excuus zullen gebruiken – als klantenchassis' in de toekomst alsnog worden toegestaan.

De FIA laat zich ondertussen niet van zijn voornemen afbrengen om klantenchassis' toe te staan. Op die manier wil de autosportkoepel de Formule 1 goedkoper maken en bereiken dat ook kleine teams op den duur echt constructeur worden. De FIA is klaarblijkelijk bereid om heel ver te gaan om zijn zin te krijgen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

KVN