De Formule 1 behoort tot de sporten die de kijkcijfers er mooier op maken dan deze in werkelijkheid zijn. Dit om meer sponsorgeld te kunnen innen en de tv-rechten duurder te maken.De Britse krant The Independent concludeert dit op basis van een onderzoek dat zij heeft laten uitvoeren. Als voorbeeld wordt de Grand Prix van Brazilië van 2006 aangehaald.

Uit officiële documentatie van de FOA (de onderneming belast met de commerciële exploitatie van de sport) blijkt dat er 354 miljoen mensen zouden hebben gekeken. Een onafhankelijk onderzoek van Initiative Sports Futures (ISF) komt slechts tot 83 miljoen, ongeveer een kwart van wat de FOA beweert.

Het is een publiek geheim dat kijkcijfers van sportevenementen overdreven worden en ook wordt er nog wel eens in het wilde weg gegokt. Ook tellen kijkers soms 'dubbel', als deze niet alleen naar de race kijken, maar ook naar herhalingen of highlights in (sport)journaals.

ISF telt daarentegen alleen de televisiekijkers mee die langer dan drie minuten naar de daadwerkelijke race kijken waardoor een veel genuanceerder beeld ontstaat.

KVN