‘Inhaalslag’ stapje verder
Formule 1-teams zijn weer een stapje verder gekomen in het proces dat moet leiden tot een nieuw aerodynamisch ontwerp van F1-auto's – en meer inhaalmanoeuvres tijdens races.In een evaluatiebijeenkomst van de zogeheten Overtaking Work Group (OWG), die werd gehouden na de Grand Prix van Hongarije, hebben de Formule 1-teams hun handtekening gezet onder een nieuw diffuserontwerp, dat in 2009 zou moeten worden geïntroduceerd. Het ontwerp is in afgelopen juni en juli uitgebreid in de windtunnel getest.
De volgende stap in de procedure is het ontwerpen en ontwikkelen van een nieuwe achtervleugelconfiguratie. De teams zijn het erover eens dat elk voorgesteld nieuw ontwerp slipstreamen eerder lastiger dan makkelijker maakt. Daarom willen de ontwerpers het mogelijk maken voor achterliggers om dichter achter de auto voor hen te kunnen blijven rijden. Daarvoor wordt onder meer gekeken naar een uitschuifbare voorvleugel – daarmee krijgen auto's die dicht op hun voorligger rijden meer downforce.
De OWG wordt voorgezeten door Paddy Lowe (engineering director van McLaren), Pat Symonds (idem bij Renault) en Rory Byrne (consulent bij Ferrari). De groep wordt geassisteerd door aerodynamicus Jean-Claude Migeot, die de windtunneltests voor zijn rekening neemt. De werkgroep heeft namens de teams de taak om het voorgestelde nieuwe aerodynamicareglement te introduceren.
In dat nieuwe reglement worden aerodynamische hulpstukken als flaps, bargeboards, 'schoorstenen' en winglets (de opstaande flapjes op voor- en achtervleugels) vanaf 2010 in de ban gedaan. De groep werkt echter zo snel, dat wordt verwacht dat de nieuwe regels al een jaar eerder kunnen worden ingevoerd.
DP