*

99 races Max Verstappen in beeld: van ‘No!’ in Singapore tot ‘Nieuwe Senna’ in Brazilië

Sjaak Willems

Sjaak Willems

2 november 2019 12:00

99 races Max Verstappen in beeld: van ‘No!’ in Singapore tot ‘Nieuwe Senna’ in Brazilië

Nog niet zo heel lang geleden debuteerde een 17-jarige jongen in de koningsklasse van de racerij. Inmiddels is Max Verstappen een veteraan en staat hij dit weekend in Austin aan de start van zijn honderdste Grand Prix. Fotograaf Peter van Egmond maakte ze allemaal mee, een overzicht in foto’s.

Pas 17 jaar en 166 dagen was Verstappen toen hij op 15 maart 2015 in Melbourne zijn opwachting maakte, de jongste coureur ooit. Zijn motor begaf het na 32 rondjes.

Foto: Peter van Egmond

Zijn eerste echt statement maakt hij twee weken later in zijn tweede race. Tijdens een door regen geteisterde kwalificatie in Sepang haalt hij Q3 waarin hij op een fractie achter de Red Bulls eindigt met een zesde tijd. Dat duo laat hij in de race achter zich, met een zevende plek is Verstappen de jongste coureur ooit in de punten.

Foto: Motorsport Images

We blijven nog even in de beginfase van zijn carrière, bij zijn derde optreden in China is Verstappen de smaakmaker. Waar er vooraan weinig verheffends gebeurt, schakelt de regie vaak naar Verstappen. Zij vragen, hij draait: Verstappen zorgt met prachtige inhaalmanoeuvres voor het vermaak tijdens de race. Alleen geeft de Toro Rosso er de brui aan kort voor het einde.

Foto: Peter van Egmond

Zijn eerste optreden in de Belgische Ardennen is gedenkwaardig, het is de inhaalmanoeuvre van het jaar: buitenom Felipe Nasr in Blanchimont. Een plek die wat inhaalmanoeuvres betreft zo uniek is dat er ook geen foto’s van zijn. Verstappen bleek de manoeuvre overigens al eens geoefend te hebben in de simulator.

Foto: Motorsport Images

“Als hij zijn plek had weggegeven, had ik hem in zijn ballen getrapt”, aldus Verstappen sr. na de GP van Singapore in 2015. Verstappen had het signaal vanaf de pitmuur gekregen om Carlos Sainz er voorbij te laten. “No!”, is tot twee keer toe het korte antwoord. Het wordt niet gewaardeerd maar men weet nu ook: “Max wijkt voor niemand.”

Foto: Motorsport Images

In 2016 gaat het snel, Daniil Kvyat komt bij Red Bull onder druk te staan en tekent zijn eigen vonnis in Rusland als hij tot twee keer toe op Vettel inrijdt. Helmut Marko is onverbiddelijk en neemt de gok: hij wisselt Verstappen en Kvyat. “Wen aan de auto, geniet er van”, was het advies. De afloop is bekend.

Foto: Peter van Egmond

Als Brazilianen na een race zeggen de nieuwe Senna te hebben gezien, weet je dat er iets bijzonders is gebeurd. Verstappen geeft een masterclass in de regen op Interlagos, een strategiefout veroordeelde hem tot een inhaalrace. 11 inhaalacties in 16 rondjes, eindresultaat: derde plek.

Foto: Peter van Egmond

2017 is op zijn zachtst gezegd een frustrerend jaar, veel mechanische pech en incidenten in de eerste ronde. In Oostenrijk pakt hij de winst en in de tweede helft van 2017  maakt Verstappen zijn jaar enigszins goed met nog eens een mooie zege in Maleisië, inclusief een inhaalactie op Lewis Hamilton.

Foto: Peter van Egmond

Foto: Peter van Egmond

Zijn tweede winst van 2017 pakt hij in Mexico, in de openingsronde verschalkt hij leider Sebastian Vettel om vervolgens niet meer om te kijken. Een jaar later wint hij nog eens op bijna identieke manier.

Foto: Peter van Egmond

Verstappen heeft al verschillende regels herschreven, naar aanleiding van zijn inhaalactie tijdens de Amerikaanse GP wordt de Verstappen-kerb geïntroduceerd. Hij passeert Kimi Räikkönen in de laatste ronde maar rijdt daarbij met 4 wielen buiten de track limits. Geen podiumplek maar een tijdstraf: vierde. Sindsdien liggen de beruchte worsten in de betreffende bocht.

Foto: Peter van Egmond

In 2018 zijn de verwachtingen hooggespannen maar zijn er opnieuw incidentjes. Waaronder met Lewis Hamilton in Bahrein, de Brit noemt hem voor de camera’s duidelijk verstaanbaar een ‘dickhead’. Iets waarvoor hij in China zijn verontschuldigingen aanbiedt, maar hij is duidelijk op zijn hoede voor Verstappen.

Foto: Peter van Egmond

Zelf geeft hij het niet graag toe maar kijkend naar de resultaten is het debacle in Monaco in 2018 een keerpunt. Verstappen heeft duidelijk de snelste auto tot zijn beschikking, heerst in de vrije trainingen maar crasht vlak voor het einde van VT3. Weg overwinningskansen maar de reeks die volgt is indrukwekkend: 10 podiumplekken in 14 races.

Foto: Peter van Egmond

In Oostenrijk dit jaar gonst het van geruchten over contracten en prestatieclausules. Verstappen verrast vriend en vijand met een indrukwekkende zege, enkele ronden voor het einde passeert hij zijn oude kartrivaal Charles Leclerc.

Foto: Peter van Egmond

Eindelijk weer eens een regenrace! In Duitsland begint het plenzen kort voor de wedstrijd, het is het recept voor een spectaculair foutenfestival waarbij Verstappen het hoofd koel houdt.

Foto: Peter van Egmond

De langverwachte eerste poleposition volgt in Hongarije, in een mooie strijd houdt Verstappen uiteindelijk Lewis Hamilton achter zich. Iets wat hem in de race nét niet lukt.

Foto: Peter van Egmond