De betrouwbaarheidsproblemen van de Renault-motor van dit jaar zijn toe te schrijven aan de vele veranderingen die Renault over de winter aan de motor heeft gemaakt. Dat stelt topman Cyril Abiteboul.

Abiteboul, de managing director van het Renault-fabrieksteam, erkent in gesprek met Autosport dat Renaults motorafdeling er moeite mee heeft een ontwerp gelijk de eerste keer goed te krijgen. “Het is frustrerend, maar de realiteit is dat we daar niet in uitblinken”, legt hij de vinger op de zere plek.

“De verbrandingsmotor en het energy recovery system van de krachtbron van dit jaar zijn compleet anders, en je zou kunnen stellen dat we afgelopen winter te veel veranderingen hebben geprobeerd door te voeren. Als ik eerlijk ben, denk ik ook dat we daar iets te ver in zijn gegaan”, blikt hij terug.

Behalve het eigen fabrieksteam rijden ook Red Bull (foto) en Toro Rosso met Renault-motoren.

Volgens Abiteboul is Renault sindsdien vanwege de betrouwbaarheidsproblemen in de weer geweest met het heen en weer wisselen van verschillende motorcomponenten, zoals een MGU-H van de ene krachtbron, een MGU-K van een ander en een turbo van een derde exemplaar, wat niet ideaal is.

“Zo creëer je langzaamaan een monster”, zegt Abiteboul, volgens wie dit het werk aan de motoren ook alleen maar minder overzichtelijk maakt en de kans op kleine foutjes tijdens het werk eraan vergroot. “Dat soort dingen maken de situatie er dan niet beter op. Het wordt een soort vicieuze cirkel.”

Abiteboul heeft eerder verklaard dat Renault gedurende de rest van 2017 niet met grote motorupdates komt, maar er wel vooruitgang te zien zal zijn door het introduceren van kleine aanpassingen en verbeteringen die op de betrouwbaarheid gericht zijn.

Renault is volgens Abiteboul ondertussen druk bezig een solide basis te leggen op zowel de fabriek in Enstone, waar het raceteam gevestigd is, als de motorafdeling in het Franse Viry-Châtillon. “Er zal een stuk meer stabiliteit zijn, wat ons in staat zal stellen ons een stuk meer op performance te richten.”