Wat Jaguar in 2001 niet lukte, lukt ’erfgenaam’ Red Bull Racing ruim vier jaar later alsnog. Adrian Newey is per eind februari 2006 de nieuwe ’chief technical officer’ van de renstal van Dietrich Mateschitz.
 
De overstap van Newey (door velen beschouwd als de beste ontwerper in de Formule 1)naar Red Bull Racing mag gerust een daverende verrassing worden genoemd, en is een klap voor McLaren, en teambaas Ron Dennis. Newey wilde al in de zomer van 2001 de overstap maken naar het team dat nu als Red Bull door het leven gaat, maar destijds nog Jaguar heette en toentertijd werd geleid door Bobby Rahal. Met een uiterste krachtsinspanning wist Dennis Newey (die al had getekend) te bewegen bij McLaren te blijven.

Afgelopen voorjaar verlengde Newey zijn contract (dat in de zomer zou aflopen) tot eind 2005, en tekende vervolgens ook nog bij voor 2006. De Engelsman kondigde eerder nog aan de Formule 1 voor gezien te willen houden, en zich te gaan richten op het ontwerpen van zeiljachten. Newey treedt eind februari in dienst bij Red Bull Racing. Hij wordt bij de renstal herenigd met David Coulthard. Newey werkte bij McLaren en eerder bij Williams (in de jaren 1994 en ’95) ook al nauw samen met de Schotse coureur. Naar verluidt blijft Günther Steiner gewoon aan als technisch-directeur van Red Bull Racing.

,,Hij is een geweldige aanwinst voor ons’’, meent teambaas Christian Horner. ,,Als ik zou mogen kiezen tussen Adrian Newey of Michael Schumacher, doe mij dan maar Newey. Altijd. En ik kan je zeggen: hij is niet voor het geld gegaan, maar voor de uitdaging.’’ Om er aan toe te voegen: ,,We hebben nu op alle sleutelposten de mensen die we altijd al wilden hebben. Ik verwacht een flinke stap voorwaarts in 2006. En in 2007… dan zullen we pas echt de vruchten gaan plukken van Adrians komst.’’