Christijan Albers maakte vandaag een compleet nieuwe start bij MF1 Racing. Het team was voor het eerst te zien in de nieuwe kleurschakering en reed bovendien voor het eerst met de nieuwe Toyota V8. Om de tijden ging het vandaag op de eerste testdag van het Russische team nog niet. Dus is Albers tevreden, want er is hard gewerkt. Zo moest de interim-bolide, in feite een oude Jordan EJ15B, geschikt gemaakt worden voor de V8-krachtbron. Een hele opgave, want in principe is de auto optimaal geschikt voor een tiencilinder. Dus is het niet verwonderlijk dat er bij de eerste daadwerkelijke test op het asfalt wat problemen de kop opstaken. ,,Maar het is ook weer niet zo dat er sprake is van een drama hoor", vertelt Christijan Albers Formule1.info in Spanje.

,,Het is allemaal een stapje verder dan Minardi, een treetje hoger op de ladder. We zijn vandaag vooral bezig geweest met het oplossen van de problemen die bij het inpassen van de V8-motor aan het licht kwamen. Omdat de V8 een korter motorblok heeft dan de V10 moest er veel veranderd worden, bijvoorbeeld de lengte van de olieleidingen. Allemaal van dat soort dingen."

Dat zijn Italiaanse gelegenheidsteamgenoot Tomas Biagi 38 rondjes meer reed en meer dan een seconde sneller was deert dan ook niet. Albers was vooral bezig zich optimaal te installeren in zijn nieuwe ’kantoor’. ,,Samen met het team heb ik wat gerommeld om een juiste afstelling voor mijn gordels en zitpositie te vinden." En wat vindt hij tot slot van de nieuwe kleurstelling van de bolide? ,,De auto ziet er stoer uit!"

KVN