Het nieuwe Formule 1-team Manor Grand Prix ligt op schema met de bouw van zijn eerste F1-auto. De Britten verwachten dat ze, zoals gepland, in februari voor het eerst met de auto kunnen testen.Tot tevredenheid van Nick Wirth. De grote baas van Wirth Research sloot eerder dit jaar een pact met Manor om de bouw van de eerste Formule 1-wagen in goede banen te leiden. Dat lijkt tot nu toe volgens Wirth allemaal goed te gaan.

“We voegen momenteel al onderdelen toe aan ons proefchassis en het echte chassis is in aanbouw”, liet de voormalige eigenaar van Simtek optekenen in het Italiaanse Autosprint. “Die zal in een week of vier, vijf gereed zijn. Ik ben ook heel blij met het verloop van de crashtests. Ik voorspel daarom dat de auto zijn eerste meters begin februari zal maken.”

Wirth benadrukt echter ook dat er niet teveel moet worden verwacht van het team dat momenteel in de Formule 3 actief is. Wel hoopt de nieuwe renstal de twee andere nieuwe teams, Campos Grand Prix en US F1, in het eerste seizoen voor te blijven.

“We zullen achteraan starten maar hopelijk zijn we sneller dan de andere nieuwe teams”, aldus Wirth. “Vervolgens zullen we de gevestigde orde onder druk zetten. De nieuwe reglementen hebben de boel ten opzichte van 2008 op z’n kop gezet en komend jaar zullen de regels opnieuw flink afwijken.”

“De benzinetanken moeten een veel grotere inhoud hebben”, legde Wirth uit. “De auto’s moeten zwaarder wegen en ook zijn er veranderingen in de banden en aerodynamica. Die veranderingen mogen niet worden onderschat want er is opnieuw veel ruimte voor verrassingen. Ik had mij zorgen gemaakt als de regels ten opzichte van dit jaar niet zouden veranderen.”

Toch is er misschien wel een punt waar Manor zich zorgen om moet maken. De formatie van John Booth heeft namelijk helemaal geen windtunnel ter beschikking. Het avontuur van het laatste team dat zonder windtunnel een nieuwe auto bouwde, Lola in 1997, duurde niet langer dan een Grand Prix.

Toch kan Manor terugvallen op moderne apparatuur. “We gebruiken geen windtunnel. We ontwikkelen de aerodynamica van de auto volledig op de computer, dankzij het CFD-systeem (een programma dat aerodynamicabewegingen nabootst, red.)”, aldus Wirth.

Dat is dus een ding dat zeker is. Minder is er bekend over de financiële situatie van het team. “We kondigen binnenkort onze commerciële partner aan. Hetzelfde geldt denk ik voor de rijders. Er is in ieder geval interesse genoeg voor onze stoeltjes”, besluit Wirth.

BvdB