Volgens Ferrari’s technisch directeur James Allison is zijn tot op heden belangrijkste bijdrage aan de Scuderia het feit dat hij voor een cultuuromslag op de ontwerpafdeling heeft gezorgd.

De van Lotus afkomstige Allison is sinds medio 2013 in Italiaanse dienst. De Brit kwam te laat bij het team om nog veel invloed te hebben op het ontwerp van de weinig competitieve F14-T van 2014. De SF15-T van dit jaar is dan ook de eerste Ferrari waar hij echt van aan de wieg heeft gestaan en zijn stempel op heeft gedrukt, en Ferrari’s 2015-bolide blijkt vooralsnog een flinke verbetering te zijn.

In gesprek met Autosport benadrukt Allison echter dat hij ‘nog geen één onderdeel van deze auto heeft ontworpen’, want dat is allemaal gedaan door ‘de zeer getalenteerde mensen die hier op de ontwerpafdeling rondlopen’. “Ik heb hoogstens gezegd welke punten wat extra aandacht verdienden”, vertelt Allison, die zich verder primair heeft beziggehouden met het bewerkstelligen van een cultuuromslag binnen de ontwerpafdeling in Maranello.

“Ik loop hier rond om ervoor te zorgen dat onze ontwerpers niet vol onder druk staan om voor volgende week een nieuw onderdeel af te hebben. Ik ben er om ze de benodigde tijd te geven, wat meer tijd dus, om op een wat langere termijn beter werk te doen”, legt Allison uit.

“Het is namelijk moeilijk om binnen twee of drie maanden met iets te komen waar je wat aan hebt. Je kan dan ook niet in weken denken, je moet je ontwerpprogramma’s echt uitspreiden over meerdere maanden of zelfs jaren”, beklemtoont Allison.

Waar Allison op zinspeelt, is dat dit over de hele lijn beter is voor de (door)ontwikkeling van een auto, waarbij wordt voorkomen dat updates niet goed werken omdat ze bijvoorbeeld niet in samenhang werken met het totaalpakket. Dat is de afgelopen jaren nogal eens een probleem geweest bij de Scuderia. Voormalig Ferrari-coureur Felipe Massa liet bijvoorbeeld al eens optekenen dat het merendeel van de updates die op de vrijdag van een raceweekend op zijn Ferrari werden geschroefd, er voor de race meestal al weer af werden gehaald omdat ze toch geen performance opleverden.

Volgens Allisons strategie moeten dat soort situaties voortaan niet meer voorkomen. Wat Ferrari verder moet helpen, zijn enkele personeelswisselingen. “Ook daarbij heeft Ferrari naar de toekomst gekeken. Inmiddels staan de juiste poppetjes op de juiste plek, al zullen er nog versterkingen komen. Het effect daarvan merk je echter niet van de ene op de andere dag, maar we zullen daar de komende maanden tot jaren zeker van gaan profiteren.”